Ogólne podcast Słownik pojęć

#004 – GEEKCAST – Czym jest produktywność?

Produktywność. Co to słowo dla Ciebie oznacza? Być może kojarzy Ci się z optymalizacją procesów w zakładach produkcyjnych. To tam wygenerowanie oszczędności kilku minut na pracownika, potrafi generować miliony dolarów. Kiedyś słyszałem taką anegdotę…

W jednej z linii lotniczych zaczęto szukać oszczędności ale równocześnie bez zmniejszenia komfortu i wielkich wydatków. Linia ta obsługiwała kilkaset lotów każdego dnia. Przebudowa samolotu, aby dodać dodatkowe krzesła nie wchodziła w grę. Próby zmniejszenia spalania czy inne tego typu kombinacje nie wchodziły w grę – koszty byłyby ogromne. W końcu zarząd podjął decyzję o niewielkiej z pozoru zmianie. Dodawano o JEDNĄ mniej oliwkę do sałatki, którą otrzymywali pasażerowie. W efekcie wygenerowano wielomilionowe oszczędności.

Ale w naszym codziennym życiu, takie niewielkie zmiany nie spowodują aż takich wielkich zmian. Dla mnie osobiście produktywność to pracowanie mądrze. To rozsądne planowanie swojego czasu i pieniędzy. Staram się poprawiać swój komfort pracy poprzez rozsądniejsze planowanie zadań. Pamiętasz, być może, dlaczego powstał ten blog. Chciałem po prostu uporządkować swoje różne zainteresowania.

Produktywność – co to takiego?

W jednym z artykułów poświęconych temu tematowi przytaczałem przykład dużych kamieni i piasku. W jakiej kolejności należy je włożyć do wąskiego pudełka, aby zmieścić maksymalnie dużo? Jeśli zaczął byś od piasku – prawdopodobnie nie dasz rady włożyć kamieni. Po prostu nie będzie tam już miejsca! Dlatego należy zacząć od wypełnienia pudełka dużymi kamieniami a w szczeliny pomiędzy wsypać piasek.

Dotyczy to też naszego życia. Jeśli najpierw zajmiemy się najważniejszymi zadaniami, uda nam się zmienić dużo więcej w napiętym terminarzu.

Produktywność – główny temat podcastu

W tym odcinku podcastu staram się odpowiedzieć na to pytanie – czym jest dla mnie osobiście produktywność, jak zarządzam swoimi zadaniami i jakich systemów próbowałem. Opowiem Ci też dlaczego pokochałem metodologię GTD oraz co osobiście dało mi planowanie długoterminowe.

O czym usłyszysz w tym podcaście:

 

Mój podcast o produktywności znajdź na iTunes 🙂

Jeśli chcesz mi pomóc o proszę – za subskrybuj mój podcast.

Jeśli wolisz posłuchać znajdź mnie na YouTube

Staram się od czasu do czasu wrzucić na YouTube jakiś ze swoich filmów 360. Od teraz znajdziesz tam również moje odcinku podcastu 🙂 Serdecznie Cię tam zapraszam!

Pobierz podcast na później

Możesz też pobrać plik bezpośredni tutaj w formie pliku mp3

Jak być produktywnym?

Chciałbym w kilku podpunktach dać Ci kilka sugestii, które pozwolą Ci lepiej i mądrzej pracować.

1) Zacznij od rzeczy najtrudniejszych – ta sugestia pojawiła się już na początku. Ale faktycznie w życiu codziennym bardzo się sprawdza. Mam taki zwyczaj, że wchodząc do biura często nawet nie odpalam komputera. Chwytam za mikrofon i od razu nagrywam podcast. Wracając do domu, nie zastanawiam się nad tym jak bardzo jestem zmęczony. Po prostu zakładam buty i idę pobiegać (albo przynajmniej chciałbym żeby tak było ;). Warto to stosować w wielu elementach swoje życia – jeśli zadbasz o priorytety z całą resztą dasz radę. Ostatnio bardzo mocno staram się pamiętać w moim życiu o zdrowiu. To nie jest łatwe, ani wcale nie jest do końca przyjemne (smaczniej jest zjeść tabliczkę czekolady niż fit-jogurt). Ale wiem, że jeśli odpowiednio zaplanuje swoje zadania i uwzględnię w nich sport i ruch – to z czasem staną się one moimi nawykami i staną się w najgorszym przypadku neutralne.

Dawno temu Brian Tracy napisał na ten temat całą książkę i zatytułował ją – „Zjedź tą żabę”. Tutaj sprawdzisz jej aktualną cenę 🙂

2) Przemyśl kolejne kroki – może to dotyczyć zarówno następnego dnia i tego co chcesz zrobić. Przed wyjściem z pracy, spróbuj po prostu zaplanować co będziesz robił jutro. Ale siadając już do tego zadania pomyśl o tym, jakie kolejne kroki musisz wykonać. Istnieje taka teoria, z którą w dużej mierze się zgadzam:

Każde 10 minut poświęcone na planowanie pozwala oszczędzić ponad godzinę czasu.

To właśnie dlatego lubię moją metodę pracy – GTD – która często wymaga wręcz wypisania wszystkich kroków, które musisz zrobić do realizacji danego zadania czy projektu. Choć może Ci się to wydawać pozornie skomplikowanym i nie potrzebnym – ale jeśli dasz temu szanse, szybko odkryjesz komplet zalet 🙂

3) Stosuj metodę 2 minut – ta zasada zaczerpnięta z GTD mówi o tym, że jeśli masz do wykonania jakieś zadanie, które zajmie nie więcej niż 2 minuty, to zamiast planować zacznij je od razu wykonywać. Jeśli odłożysz to na później, może okazać się, że masz bardzo dużo małych zadań, które globalnie zajmą Ci bardzo dużo czasu. W efekcie – nie dasz rady zrobić wszystkich zadań!

To sprytna taktyka, której stosowanie pozwala mi oszczędzić bardzo dużo czasu i pozwala bardzo mocno przyśpieszyć.

 

4) Wyznaczaj czas na zadania

Po pierwsze spróbuj określić ile czasu zajmie Ci wykonanie konkretnego zadania i staraj się zmieścić w tym czasie. Ale spróbuj też wyznaczać sobie czas, w którym wykonujesz określone zadania. Czasami bardzo praktyczne okazuje się, zaplanowanie że np. tylko w godzinach 10-12 czytasz maila. Albo tylko od 11:30 do 12:30 wykonujesz telefonu i tak dalej. Chodzi o stworzenie takiego rytmu dnia – czyli wykonywanie określonych zadań w konkretnych cyklach. Jeśli nauczysz też swoich współpracowników takiej współpracy, będzie Ci dużo łatwiej pracować i realizować kolejne zadania.

 

5) Odpoczywaj – jeśli chcesz być produktywny musisz po prostu nauczyć się odpoczywać i dbać o siebie. Nie dasz rady pracować sumiennie, jeśli będziesz zmęczony. Pamiętaj o odpowiednim odżywianiu oraz o ruchu. Pamiętaj o czasie dla siebie – czytanie książek lub po prostu zostanie ze swoimi myślami może Ci zrobić bardzo dobrze. Pisałem o tym więcej w artykule – Odpuść

Podobał Ci się ten odcinek podcastu? Masz jeszcze jakieś porady, aby utrzymać wysoki poziom produktywności?

Sądzę, że może Ci się też spodobać:

  • Fajny odcinek podcastu! Dobrze się słuchało. Jakiś czas temu zainstalowałem Nozbe, żeby się nim pobawić. Nie używam go na co dzień ale teraz bardziej zainteresuję się metodyką GTD. Widzę, że masz na blogu więcej artykułów na ten temat wiec poczytam w wolnej chwili 🙂

    • Serdecznie zapraszam 🙂 GTD + NOZBE robi super robotę.

      W moim przypadku to była prawdziwa rewolucja. 🙂 Napisz później co udało Ci się ogarnąć!

      • Zdefiniowałem w NOZBE swój pierwszy, mały projekt. Ustawiłem przypomnienia w kalendarzu google dla każdego zadania. Zobaczę czy uda mi się zrealizować wszystko w terminie 🙂

        • Brawo Ty 🙂 Testuj i sprawdzaj. 🙂 Daj znać jak CI poszło