Pomodoro jest niesamowicie skuteczne w rozwiązywaniu problemów z brakiem umiejętności skupienia się na pracy. Być może znasz to uczucie, kiedy masz bardzo dużo do zrobienia i kompletnie nie ogarniasz jak się za to zabrać? Od czego zacząć? Rano dzwoni budzik i znów ta myśl, że ten dzień dopiero się zaczyna, a już nie wiesz czy uda się ogarnąć to co zaplanowałeś, choć do wieczora niby jeszcze daleko. Czy 24h na dobę to za mało? Jak zarządzać czasem? A może źle planujesz rozkład dnia? Lub brak Ci samodyscypliny?
Planowanie i zarządzanie czasem to podstawa!
W tym artykule stosuje pewne uproszczenia. Tak na prawdę nie da się zarządzać czasem. Jedyne co można zrobić to zarządzać sobą i zadaniami w czasie. Drobna różnica w postrzeganiu czasu jest tutaj bardzo istotna. Więcej pisałem o tym tutaj. W tym artykule jednak dalej będę stosował to uproszczenie. Przy zarządzaniu sobą w czasie bardzo pomocna może okazać się technika pomodoro. Nazwa tej techniki pochodzi od… kuchennego czasomierza w kształcie pomidora. Jej celem jest skoncentrowanie się na zadaniu przez pełne 25 minut. Sedno tkwi w tym aby nie pozwolić by ktokolwiek lub cokolwiek mogło nam przerwać cykl pracy. Do tego urządzenie mierzące czas to właściwie jedyna rzecz, która będzie Ci potrzebna. Oczywiście w sieci znajdziesz też mnóstwo aplikacji, które będą Ci przydane. Ale czy chodzi tylko o odmierzanie czasu? Krótko rzecz ujmując jest to prosty sposób zarządzania swoim czasem, pomagający poprawić efektywność i skuteczność swojej pracy.
Zapraszam do materiału wideo, w którym opowiadam trochę więcej na ten temat:
Aby wprowadzić w życie tę prostą, ale jakże skuteczną technikę sporządź listę spraw, które masz do wykonania lub załatwienia w ciągu dnia. Taka lista może powstać na kartce, lub w jakieś aplikacji TO-DO. Jeśli planujesz już swój czas zgodnie z metodą GTD, na pewno będzie Ci znacznie łatwiej – wystarczy tylko, że listę swoich projektów przesuniesz na dzisiaj. Niezwykle przydatna może być taka aplikacja jak chociażby Asana, na której na co dzień pracuję. Ustal hierarchię wartości – które rzeczy z listy stworzonej przez Ciebie są najważniejsze i pilne. Od tych priorytetowych spraw zaczniesz realizować swój dzień.
Teraz będzie Ci potrzebny czasomierz. Ustaw go, aby odmierzył 25 minut. W tym czasie w pełni skup się na zadaniu jakie masz do zrobienia. Jeśli tylko masz taką możliwość zmień przestrzeń wokół siebie. Usuń wszystkie elementy, które mogą Cię rozpraszać. Nie odbieraj smsów ani maili w tym czasie, nie zerkaj na fejsa ani nawet nie sprawdzaj czy Kryspin wrzucił nowy filmik na swój kanał. Z uwagą i koncentracją poświęć czas tylko na jednemu zadaniu. Schowaj czasopisma, dokumenty lub cokolwiek innego co mogłoby wytrącić Cię ze skupienia. Pozamykaj drzwi w swoim biurze (o ile masz taką możliwość). Tylko 1 zadanie. Od początku do końca. Bez wymówek! A co jeśli je wykonasz przed upływem 25 minut? Wykreśl je z z listy i zajmij się kolejnym. Po prostu. Kiedy Twój czasomierz odmierzy 25 minut zrób sobie 5 minut przerwy. Idź napij się szklankę wody, do toalety, czy cokolwiek innego. Po czterech takich cyklach wyznacz sobie dłuższą przerwę (20-30 minut).W tym czasie możesz np. zjeść posiłek, wyjść na krótki spacer. Bardzo ważne jest żebyś w tym czasie pod żadnym pozorem nie robił niczego co ma związek z pracą. Każda przerwa to nagroda dla Ciebie za poprzedni wysiłek. Twój mózg musi teraz odpocząć. W praktyce szybko odkryjesz pewien paradoks – chociaż więcej odpoczywasz, robisz również dużo więcej!
Ważne jest jednak, żeby trzymać się ustalonego czasu.
Co daje stosowanie techniki pomodoro?
1) Każde kolejne wykreślone zadanie z listy bardzo cieszy, a zarówno stanowi motywację do dalszej pracy.
2) Dzięki tej technice uczymy się samodyscypliny, pracy w skupieniu bez rozpraszania umysłu, a także poprawiamy efektywność pracy.
3) Każda przerwa stanowi „przewietrzenie mózgu” dzięki czemu przez dłuższy czas będziesz mógł pracować w skupieniu.
Jeśli wdrożysz tą metodę w życie, szybko okaże się, że pomodoro to coś więcej niż tylko technika. To wręcz… jednostka czasu. Szybko zauważysz, że dzień zaczynasz planować następującymi słowami:
Ok, projekt dla Andrzeja to 2 pomodoro, a artykuł na bloga, co najmniej 3 pomodoro
Twoja głowa będzie Ci za to bardzo wdzięczna. Bez względu na to jaką osobowością jesteś – Twoja głowa lubi porządek. Są rzeczy które warto nauczyć się wykonywać na półautomacie. Wypracowanie w sobie pewnych nawyków i przyzwyczajeń pozwala zwiększyć produktywność i efektywność pracy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o produktywności – sprawdź mój kurs Skuteczne Planowanie.
Jak zastosować technikę pomodoro w praktyce?
-
Kup fizyczny timer min. 25 min.
-
Stwórz listę projektów lub zadań, które chcesz zrealizować (np. nauka do egzaminu, odpisać na maila, napisać artykuł, itp).
-
Usuń wszystko co może Cię rozpraszać. Wyłącz telefon, TV, i wszystko inne co może odciągnąć Twoją uwagę
-
Ustaw timer na 25 min.
-
Rozpocznij pracę. Warto abyś w zasięgu wzroku widział timer – dzięki temu wiesz ile zostało do końca. To silny motywator żeby zdążył przed przerwą.
-
Po 25 min zrób sobie przerwę nie dłuższą niż 5 min
-
Rozpocznij kolejny cykl pracy
-
Po 4 cyklu zrób sobie dłuższą przerwę
-
Ciesz się jak wiele udało Ci się dzisiaj zrobić 🙂
Zastanawiasz się, jak produktywnie spędzić przerwę? Sprawdź ten artykuł. Pamiętaj, że w produktywności chodzi o mądrą pracę. Celem jest znalezienie narzędzia czy metody, która pozwoli Ci się maksymalnie skupić na pracy. Osobiście bardzo ułatwia mi to podejście zadaniowe – czyli rozpisywanie projektów w mniejsze zadania a później stałe i efektywne wykonywanie ich w równych cyklach pracy. Dlatego pokochałem Nozbe. Dlatego też staram się stale optymalizować i poprawiać swój rytm pracy zgodnie z metodą Kaizen.
A czy ty stosujesz jakieś wyjątkowe metody pracy? Może stosujesz metodę „pracy głębokiej” i tunelowania się w zadaniach? Jak pracujesz na co dzień?
Planowanie i zarządzanie czasem to podstawa!
W tym artykule stosuje pewne uproszczenia. Tak na prawdę nie da się zarządzać czasem. Jedyne co można zrobić to zarządzać sobą i zadaniami w czasie. Drobna różnica w postrzeganiu czasu jest tutaj bardzo istotna. Więcej pisałem o tym tutaj. W tym artykule jednak dalej będę stosował to uproszczenie. Przy zarządzaniu sobą w czasie bardzo pomocna może okazać się technika pomodoro. Nazwa tej techniki pochodzi od… kuchennego czasomierza w kształcie pomidora. Jej celem jest skoncentrowanie się na zadaniu przez pełne 25 minut. Sedno tkwi w tym aby nie pozwolić by ktokolwiek lub cokolwiek mogło nam przerwać cykl pracy. Do tego urządzenie mierzące czas to właściwie jedyna rzecz, która będzie Ci potrzebna. Oczywiście w sieci znajdziesz też mnóstwo aplikacji, które będą Ci przydane. Ale czy chodzi tylko o odmierzanie czasu? Krótko rzecz ujmując jest to prosty sposób zarządzania swoim czasem, pomagający poprawić efektywność i skuteczność swojej pracy.
24 Responses
super artykuł, A Ty stosujesz tą technikę? pozdro
Ja przedstawię metodę podobną do tej opisanej. Jakieś 10 lat temu jak byłem na studiach i uczyłem się do jakiegoś ciężkiego egzaminu, to wypracowałem ciekawy sposób, a mianowicie naprzemiennie: porcja materiału/partyjka 10min Unreal Tournament z botami. Nie mierzyłem czasu, ale jak tylko mózg zaczął się „korkować”, to uruchamiałem „odmóżdżacz” i potem mogłem spokojnie wrócić do materiału egzaminacyjnego. Czasowo szacuję, że wyszłyby podobne proporcje tj. 5/25min. U mnie to mogło być 10/50min. Podejrzewam, że np. dałby radę jeden kilkuminutowy wyścig, 3rundki w Tekkena itp. Metoda pomodoro działa.
Faktycznie to bardzo dobra metoda – takie odmóżdżanie – sam stosuje podobną – zazwyczaj jakaś prosta gierka na telefonie całkowicie mi wystarcza. Mózg się resetuje i spokojnie można wracać do pracy.
Świetny artykuł! Technika Pomodoro, zgodnie z założeniami jej autora, zawiera kilka dodatkowych elementów, ale Twój sposób jej stosowania w zupełności wystarcza. Ja też staram się jej trzymać w codziennej pracy, ale przyznaję, że nie jest to takie łatwe 🙂
I jedna uwaga: do nazwy Nozbe wkradła się literówka 🙂
Dzięki za uwagę! Już poprawiłem literówkę 🙂 Co do samej techniki – zdaje sobie sprawę, że sama technika zawiera więcej elementów, dlatego linkują do „oficjalnego” filmu. Z drugiej strony na ten moment dla mnie taki miks (pomodoro + GTD) jest wystarczający 🙂
I słusznie, myślę podobnie – żadna metoda (w tym GTD!) nie musi być stosowana przez każdego tak „kanonicznie”. Więcej zyskuje się na eksperymentowaniu, tworzeniu własnych połączeń i samodzielnym dochodzeniu do wniosków 🙂 Na naszym blogu opisaliśmy ciekawe połączenie Pomodoro i Unschedule: nozbe.com/pl/blog/pomodoro – może to Cię zainteresuje?
Minął już jakiś czas – jak w praktyce sprawdza się u Ciebie ta technika? Zostałeś przy niej?
Zapraszam też na garść przemyśleń na http://produktywni.pl/technika-pomodoro/
Tak, korzystam z niej cały czas 🙂
I jak Ci się sprawdza? Stosujesz jakieś zmiany względem oryginału? Ile robisz sesji Pomodoro dziennie? Pozdrawiam 🙂
To zależy od projektu nad którymi pracuje. Aktualnie pracuje nad kilkoma kursami. Staram się więc ustawiać sobie sesje – nagrywanie / obróbka / inny temat – wtedy potrafię pracować tak od 5 rano do 22 😀 Tyle, że w połowie robie przerwę obiadową (około godzinnej) i co 4 godzinki obowiązkowa przerwa na LOLa 🙂
Ze swojej strony dodam, że technika nie sprawdza się w każdym typie pracy. Sam wiele wysiłku poświęciłem żeby wdrożyć ją u siebie – pracuje jako developerem. Mimo wszystko nie zawsze udaje mi się zachować jej wszystkie założenia. Tu trochę o tym mówiłem: https://stormit.pl/pomodoro/
Pozdrawiam Tomek.
Bardzo lubię tę technikę efektywnego wykorzystania czasu i świetnie się sprawdza szczególnie, kiedy motywacja jest dość mała lub mam dłuższy termin wykonania zadania 🙂
Dokładnie – dużo łatwiej się wtedy pracuje 🙂
Miałem kilka prób, czasami ta technika mnie stresowała, ponieważ zbliżający się dzwonek nie zawsze bywał motywujący, ale ostatecznie bardzo mi pomogło. Zapraszam też parę przemyśleń i flowchart do techniki, który wymyśliłem na podstawie książki Cirillo https://lepszymanager.pl/technika-pomodoro/
Dobrze się czyta ten wpis. Jak długo stosujesz technikę Pomodoro?
Dla mnie jedna z lepszych technik do stosowania od razu. W ramach uzupełnienia zapraszam do przeczytania https://puzzleproduktywnosci.pl/technika-pomodoro/
Z techniki pomodoro korzysytam nawet w pracy, przerwy są potrzebne, a w moim przypdaku im więcej ich mam, tym bardziej produktywna jestem
Również korzystam z tej techniki. Jest ona niezwykle przydatna do skupienia, dzięki temu mam czas na wszystko. 25/15 wystarczy 😉