KURS: Jak zarabiać w internecie?

#12 Czy content marketing jest dla mnie?

Content marketing. Marketing treści. Dobre, wartościowe, merytorycznie i poprawne treści. To dokładnie tematy, którym dziś się zajmiemy 🙂

Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę jako freelancer prawdopodobnie pojęcie content marketingu obiło Ci się o uszy. Z tego artykułu dowiesz się krok po kroku czym jest, do czego służy, w jakich branżach się go wykorzystuje, dlaczego właściwie warto się nim zainteresować i jak się go je. Popularność content marketingu wynika z wielu względów. Treści pomagają przy SEO, treści przyciągają klientów, treści po prostu sprzedają. Jak na tym zarobić? Zaraz postaram się wyjaśnić więcej.

TL:DR

Content marketing to strategia polegająca na pozyskiwaniu potencjalnych klientów poprzez publikowanie atrakcyjnych i przydatnych treści, które zainteresują ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców. Możesz zarabiać samodzielnie pisząc tego typu treści w swoich kanałach lub pisać takie treści na zlecenie.

Ten artykuł jest częścią cyklu:

Kurs marketing online – zarabianie przez internet

  1. Gdzie są pieniądze w internecie?
  2. Jak wybrać branże dla siebie?
  3. Policz kasę – załóż czarny scenariusz i napisz biznes plan
  4. Własne www – jaką formę wybrać? Sklep, landing page, wizytówka, blog?
  5. Własny e-sklep – jak wybrać platformę?
  6. Własne www firmowe – jak zrobić to tanio i dobrze?
  7. Landing page jako forma szybkiej sprzedaży
  8. Marketing online z czym to się je? Jak dobrać marketing dla swojego biznesu?
  9. Social media dla biznesu
  10. Jak działa SEO?
  11. Jak tworzyć dobre kampanie AdWords?
  12. Czy content marketing jest dla mnie?
  13. Jak zarobić na własnym blogu?
  14. Jak kreatywnie działać i zarabiać w sieci?

Czym jest content marketing?

Szukając odpowiedzi czym jest content marketing możemy zetknąć się z wieloma definicjami. Wszystkie one będą zapewne w pewnych aspektach spójne, jednak wielu ekspertów postrzega ten temat z zupełnie innych perspektyw. Warto zapoznać się z różnymi, aby wytworzyć sobie szerszy obraz.

Czym zatem jest? Najprościej o content marketingu powiemy, że jest to:

  1. Tworzenie wartościowych treści
  2. Przyciąganie uwagi
  3. Zdobywanie zaangażowania odbiorców

Polega on głównie na tworzeniu takich treści, które będą ciekawe, intrygujące, inspirujące i wartościowe dla odbiorcy. Nie należy sądzić, że jest to tylko pisanie suchych tekstów opartych na informacjach zawartych w internecie czy posługiwanie się górnolotnym, naukowym słownictwem.

Do różnych form content marketingu można między innymi zaliczyć:

  • artykuły na blogu firmowy
  • różnego rodzaju poradniki
  • artykuły sponsorowane
  • ebooki
  • webinary
  • ikonografiki
  • treści wideo

Dobre treści to takie, które są przystępne.

Forma musi być przystępna, “gładko” się czytać tak, aby nie zanudzić odbiorcy już w pierwszych dwóch zdaniach (o ile już sam tytuł go nie odstraszy i dotrwa do początku tekstu :). Treści godne uwagi to również te, które edukują i dostarczają konkretnych wiadomości, bez konieczności przebijania się przez tumany bezsensownego ‘tekstu dla tekstu’. Potencjalny odbiorca często ceni szybkość i wygodę, w celu znalezienia interesujących go kwestii. Jeśli wyjdziemy mu naprzeciw- plus dla nas. Stąd spora popularność infografik lub materiałów wideo czy też podcastów (już niedługo mój własny podcast!) To po prostu bardziej przystępna forma przyswajania treści.

Ale czy chodzi tylko o dobrze napisany tekst? Zdecydowanie nie. Tekst jest ważny, nawet bardzo, ale nie najważniejszy. Weźmy na przykład najwykwintniejszy w treści referat. Nawet najlepszą historię. Podaną wyłącznie w formacie czarno-białego, bardzo niewielką czcionką, wyrównana do wszystkich krawędzi w efekcie uzyskujemy zlewający się tekst… nic nie jest w stanie się obronić. 

Przypomnij sobie odczucia kiedy dostajesz do przeczytania np. regulamin usług telekomunikacyjnych. Co czujesz? Czy masz chęć się z nim zapoznać?

Dlatego właśnie forma ma tak ogromne znaczenie. W przypadku dobrego content marketingu, który prowadzi firma nie może zabraknąć infografiki, obrazków, zdjęć, materiałów audio i video. Wszystko zależy od naszego pomysłu, kreatywności i wyobraźni. Niestety ludzi kreatywnych jest coraz mniej. Często szukają oni różnych wymówek – np.  brak budżetu albo czasu. Z drugiej strony żyjemy w pięknych czasach. Istnieją setki darmowych narzędzi, która pozwolą szybko przygotować infografikę (artykuł na ten temat w przygotowaniu) albo darmowych portali ze zdjęciami (poczytasz o nich tutaj) albo z darmową muzyką (skąd ją brać przeczytasz tutaj)

 

Content marketing to nie tylko treść

Okazuje się, że świetnie skonstruowana treść i odpowiednio dobrane dodatki to nadal jeszcze nie wszystko. To jeszcze nie content marketing. On zaczyna się dopiero wtedy, gdy odpowiednio wypromujemy naszą stronę. A to wymaga od nas sporo pracy i cierpliwości. Nie wystarczy tylko po napisaniu nowego wpisu na blogu, wrzucić link na Facebooka czy inne social media. 

Trzeba dokładnie poznać naszego potencjalnego klienta, przewidzieć to czego może on potrzebować lub jaki będzie miał problem do rozwiązania. Dobre unikalne, wartościowe i merytoryczne treści muszą być żywe. Angażować czytelników. Zawsze jednak można pomóc szczęściu poprzez odpowiedni marketing. 

Systematyczność w śledzeniu tego co na naszej stronie cieszy się największym uznaniem, będzie prowadzić nas do kolejnego ważnego kroku- analizy skuteczności. Musimy zbadać czy to co robimy ma sens i czy daje wymierne efekty. Chodzi o to, żeby określić i trafić do grupy docelowej, do grupy potencjalnych klientów. A w tym bardzo pomagają właśnie social media. Bo to przy ich pomocy możemy w czasie rzeczywistym zaobserwować czym żyje społeczność, co jest teraz na topie i co zgarnęło najwięcej lajków.

Ważnymi narzędziami są tu: Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, Youtube i wiele innych, w tym także Twój blog 🙂 W kroku 9 tego kursu przeanalizowałem różne kanały, które mogą Ci się przydać – sprawdź ten artykuł później.

W content marketingu liczy się też własny, unikatowy styl. Nie chodzi oczywiście o to, aby zamieszczać na blogu tylko te sprawy, które mnie interesują (choć jest tego mnóstwo i to z najróżniejszych dziedzin!). Czytelnik musi być na pierwszym miejscu. Liczy się Twoja osobowość (jako firmy, czy też jako człowieka). 

A w jakich branżach możemy wykorzystać CM? Wydaje mi się, że nie ma co do tego żadnych ograniczeń.

Przykłady content marketingu

Moim ulubionym przykładem są reklamy Allegro. Są robione w wielkim stylu. Opowiadają określone historie. Angażują – te treści po prostu chce się udostępniać dalej.

Zobacz dwa przykłady:

I drugi ten bardziej rozczulający:

 

Zwróć uwagę, że nie ma tutaj nigdzie nachalnej promocji firmy. To prostu ciekawe, przemyślane i dobrze zrealizowane historie. Marka pojawia się niejako dodatkowo – trochę z boku, jako patron, opiekun, producent. To po prostu kawałek dobrego content marketingu.

Innym ciekawym przykładem są realizacje Krzysztofa Gonciarza. On robi reklamy, które można oglądać wielokrotnie. Które CHCE się oglądać. Jego ostatnia reklama dla Samsunga, to miód dla moich oczu:

Content marketing na poważnie

Ale być może Twoja firma nie chce lub nie może sobie pozwolić na tego typu produkcji. Być może Twoja komunikacja z klientem sprowadza się do firmowego bloga lub newslettera. W tym miejscu możesz zyskać najwięcej, jeśli spróbujesz… przestać sprzedawać. Zacznij dzielić się wiedzą, w przystępny sposób, spróbuj opowiedzieć o swojej firmie historię, a zobaczysz jak szybko klienci do Ciebie wracają i pytają o współpracę. Na moją skrzynkę mailową każdego tygodnia wpada kilka zapytań – o prowadzenie facebooka, o filmy 360 lub o stworzenie strony internetowej. To bardzo mnie cieszy – a przecież nigdzie nie napisałem, że bezpośrednio zajmuję się również wykonawstwem 🙂 Po prostu opowiedziełem o swoim doświadczeniu przy wybieraniu silnika sklepu internetowego czy też o tym jak robi się filmy 360.

Content marketing to jako sztuka. Sztuka jednostronnej na początku komunikacji. Wyprzedzanie potrzeb konsumenta i odpowiadanie na niezadane jeszcze pytania.  Poprzez wartościowy i merytoryczny content firma często rozwiązuje problemy klientów. 

Świetnym przykładem realizacji tego typu contentu jest dla mnie Michał Szafrański (jakoszczedzacpieniadze.pl) i Szymon Słowik (szymonslowik.pl). Oboje na swoich blogach dzielą się wiedzą z określonej tematyki. Michał to oszczędzanie, zarabianie i inwestowanie pieniędzy. Szymon to marketingi i SEO. Oboje budują na tym swój biznes – w przypadku Michała, sprzedaż własnych produktów takich jak szkolenie czy książka, a Szymon swoje usługi np. audyt SEO.

Ale patrząc na to pozornie z boku można byłoby powiedzieć, że dzielą się swoją wiedzą zupełnie za darmo, publikując czasami bardzo długie i merytoryczne artykuły, które oddają za darmo. Tymczasem, mam wrażenie, w obu przypadkach to dobra i przemyślana strategia :).

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o content marketingu, to bardzo polecam książkę Basi Stawarz-García. To naprawdę kawał solidnego mięsa na ten temat. Aktualną cenę książki sprawdzić po kliknięciu w okładkę:

 

content m

Jak zaplanować skuteczną strategię content marketingu?

Dobry marketing treści musi mieć też jasno określony cel. Może być ich kilka między innymi:

  • sama budowa świadomości marki,
  • budowa pozytywnych relacji,
  • wzrost ruchu na stronie,
  • budowa pozycji eksperta,
  • zaangażowanie,
  • wzrost lojalności.

Pamiętaj, dobra strategia to też odpowiednia ilość czasu. Chyba nie da się rozplanować dobrej strategii content marketingowej na dwa dni albo nawet tylko na dwa miesiące. Na dobry marketing treści trzeba poświęcić nawet i kilka lat. Tylko wtedy można zauważyć konkretny i mocny zwrot z tej inwestycji. Jeden z guru w tej branży Russell Sparkman (znajdziesz go tutaj) sugeruje, aby przyjąć harmonogram 1-7-30-4-2-1. W skrócie chodzi o to, by np.

  • codziennie być aktywnym w social media, grupach na Facebooku lub linkedIn oraz codziennie odpisywać na maile,
  • co najmniej raz na 7 dni publikować 1 wpis na blogu, raz w tygodniu wysłać newsletter,
  • chociaż raz na 30 dni publikować duży wpis blogowy np. z udziałem innej osoby (wywiad), konkretną analizę case study lub czegokolwiek „specjalnego” w Twojej branży,
  • raz na 4 miesiące przygotować dla swoich czytelników lub klientów coś specjalnego np. przygotować e-booka lub spotkanie na żywo w formie webinaru,
  • co najmniej dwa razy w roku pojawiać się gdzieś osobiście np. na szkoleniu lub konferencji,
  • minimum raz w roku stworzyć coś wyjątkowego np. branżowy raport lub obszerny dedykowany e-book lub badanie.

Pamiętaj – twórz ciekawe, merytoryczne i wartościowe treści, a Twoi czytelnicy zostaną Twoimi wiernymi klientami.

Jeśli znasz jakiś ciekawy sposób realizacji kampanii content marketingowych – napisz o tym w komentarzu!

Sądzę, że może Ci się też spodobać: