KURS: Jak zarabiać w internecie?

#7 – Co to jest landing page?

Dzisiaj na tapetę bierzemy konkretny temat – landing page. Co to jest? Kiedy warto z  skorzystać z tego rozwiązania? Jak je zaprojektować? Skąd brać szablony?  W treści znajdziesz też kilka konkretnych przykładów landing page’y 🙂 Zapraszam!

Landing page to wyjątkowo skuteczna forma sprzedaży. Ale czym konkretnie jest? Słownikowa definicja mówi nam o tym, że jest to strona docelowa, na którą trafi Twój klient po kliknięciu w reklamę – np. w mailingu, newsletterze, czy też kampanii reklamowej na Facebooku, czy też kampanii linków sponsorowanych AdWords. Landing page to zazwyczaj bardzo prosta strona o jasno określonym celu.

TL:DR

Landing page to idealne rozwiązanie, jeśli masz jasny cel! Jeśli potrzebujesz miejsca, w który możesz zebrać dane do newslettera lub planujesz szybką wyprzedaż 1, 2 produktów albo po prostu posiadasz prostą usługę – landing page to coś dla Ciebie.

Ten artykuł jest częścią cyklu:

Kurs marketing online – zarabianie przez internet

  1. Gdzie są pieniądze w internecie?
  2. Jak wybrać branże dla siebie?
  3. Policz kasę – załóż czarny scenariusz i napisz biznes plan
  4. Własne www – jaką formę wybrać? Sklep, landing page, wizytówka, blog?
  5. Własny e-sklep – jak wybrać platformę?
  6. Własne www firmowe – jak zrobić to tanio i dobrze?
  7. Landing page jako forma szybkiej sprzedaży
  8. Marketing online z czym to się je? Jak dobrać marketing dla swojego biznesu?
  9. Social media dla biznesu
  10. Jak działa SEO?
  11. Jak tworzyć dobre kampanie AdWords?
  12. Czy content marketing jest dla mnie?
  13. Jak zarobić na własnym blogu?
  14. Jak kreatywnie działać i zarabiać w sieci?

Landing page przykłady zastosowania

Czy czytałeś kiedyś książkę „Niskobudżetowy startup. Zyskowny biznes i życie bez frustracji” autora Chris’a Guillebeau? Jeśli nie, to koniecznie to nadrób! Możesz ją kupić tutaj. Będę często odwoływał się do konkretnych przykładów o których pisał Chris. Przeczytałem ją już ponad 3 razy – to dla mnie bardzo inspirująca publikacja, w której znajdziesz sporo wartościowych porad jeśli planujesz rozpocząć swoje działania on line.

niskobudzetowy-startup

Kliknij w okładkę, aby przejść do produktu.

Chris w swojej książce, często pisze o tym, aby jak najszybciej zacząć działać. Nie pielęgnuj w nieskończoność w sobie pomysłu, nie analizuj ciągle różnych detali strony internetowej, nie zastanawiaj się! Zacznij działać! Jak najszybciej spróbuj znaleźć klienta, w najkrótszym możliwym czasie zacznij sprzedawać! Jeśli nie wyjdzie… trudno. A jeśli się uda – zaczniesz spokojnie dopracowywać pomysł. I to właśnie landing page jest tutaj najlepszym rozwiązaniem. Jego uruchomienie, dzięki pewnym narzędziom, o których zaraz Ci opowiem może zająć zaledwie kilka minut. W dalszej części opowiem Ci krok po kroku jak zrobić landing page, aby był efektywny i dobrze dla Ciebie zarabiał. Najpierw jednak spójrz na 5 przykładów zastosowania:

 

  1. Sprzedaż rękodzieła
    Robisz ręcznie robioną biżuterię, masz dopiero kilka przygotowanych sztuk ale chcesz sprawdzić czy ktoś to kupi? Idealnie – kilkanaście kliknięć dzieli Cię od pierwszej sprzedaży.
  2. Lumpeks internetowy?
    To świetny pomysł na biznes. Second hand on-line to ciekawa forma sprzedaży. W sieci pojawia się sporo osób, próbujących sprzedawać perełki znalezione w lumpeksach przez internet. Na facebooku czy portalach typu olx co chwilę możesz znaleźć takie oferty. Landing page sprzedający markowe używane ubrania – to genialny pomysł!
  3. Diety on-line, plan treningowy on-line, doradztwo on-line itp.
    Jeśli świadczysz stosunkowo powtarzalne usługi, które wymagają dodatkowej indywidualnej konfiguracji? Landing page to rozwiązanie dla Ciebie
  4. Własny e-book
    Napisałeś własnego e-booka i chcesz go szybko sprzedać. Albo wystarczy Ci, że pobierze go wiele osób – zdecydowanie zrób landing page. Zautomatyzowana sprzedaż na prostej stronie to dokładnie coś czego potrzebujesz.
  5. Potrzebujesz opinii „internetów” 🙂
    Landing page składający się z formularza z kilkoma pytania to genialne rozwiązanie, jeśli potrzebujesz w łatwy sposób poprosić internautów o odpowiedź na kilka pytań.

 

Dlaczego warto stosować landing page?

Sklep internetowy wymaga konfiguracji i przygotowania – musisz wziąć pod uwagę dużo czynników. Poza tym tworząc go starasz się myśleć w perspektywie lat i miesięcy. Poza tym sklep internetowy, który posiada tylko kilka lub kilkanaście produktów wygląda po prostu jakby był pusty i niedokończony. Na pewno trudno w ten sposób wybudować zaufanie klienta. Własne www firmowe to zazwyczaj strona, której nie jest celem sprzedaż – raczej służy celom informacyjnym. Na przykład jeśli sprzedajesz usługi, które wymagają pomiarów, negocjacji lub odpowiednich uprawnień lepiej właśnie zbudować własną stronę, niż tworzyć landing page.

Głównie dlatego, że landing page to bardzo dynamiczna strona. Często tworzy się je tylko na chwilę, aby zebrać informację o potencjalnie zainteresowanych klientach albo pulę zamówień i tyle. O stronie się zapomina albo ją zamyka. Poza tym w bardzo łatwy sposób może dokonywać różnych testów – na przykład testy A/B lub MVT. Dlaczego tego typu testy są takie ważne?

Optymalizacja landing page

LP idealnie sprawdzają się do testowania pomysłów – w łatwy sposób możemy modyfikować tą stronę – ponieważ nie ma ona zbyt wielu elementów. Istnieje sporo różnych metod testów na przykład:

  • TESTY A/B – to najpopularniejsze testy. Tworzysz po prostu dwie wersje swoje strony ale różniące się tylko 1 elementem. Twój klient widzi albo jedną albo drugą wersję strony. Zmieniasz kolor lub umiejscowienie przycisków KUP, SUBSKRYBUJ itp. Może to też dotyczyć zmiany koloru tła albo tekstów w nagłówkach. Okazuje się, że takie niewielkie zmiany mogą znacznie podnieść konwersję – czyli ilość realizacji wcześniej zakładanego celu.
  • TESTY MVT (czyli multivariate test). To dwie strony ale różniące się wieloma elementami na raz. Choć te testy dostarczają znacznie więcej danych, to dużo trudniej ocenić, co dokładnie (który element) wpłynął na zwiększenie lub zmniejszenie konwersji.

Jak zrobić dobry landing page?

Wielokrotnie zachęcałem Cię do przemyślenia swoich celów i założeń. Tym razem nie będzie inaczej. Uruchomienie landing page to dosłownie kilka kliknięć. Ale musisz mieć dobrze zaplanowany, jeden konkretny cel. Nie ma sensu równocześnie próbować poinformować swoich klientów o historii Twojej firmy, zbierać adresy mailowe do newslettera a równocześnie spróbować sprzedawać produkt. Wybierz jeden cel – jeśli chcesz coś sprzedać, wyraźnie to komunikuj – niech to będzie oczywiste! W jaki sposób?

Przede wszystkim postaw na prostotę – niedużo grafik, niewiele tekstów. W wyraźny sposób przekaż korzyści wynikające ze skorzystania z Twojej oferty. O języku korzyści możesz poczytać tutaj.

Nie rozpraszaj swojego klienta – zadbaj oto, aby dokładnie wiedział, czego od niego oczekujesz – umieść rozsądną liczbę wezwań do działania – przyciski z napisem Kup teraz, Wypełnij formularz, Pobierz plik – to dobry pomysł 🙂

Podstawowe elementy landing page

Dobry landing page powinien składać się z kilku podstawowych elementów. Pamiętaj, że Twój klient spędzi tam tylko chwilę w trakcie której ma wykonać określoną akcję! Musisz więc zadbać o to, aby czuł się dobrze i faktycznie chciał szybko podjąć decyzję.

1. Nagłówek czyli „ale o co chodzi?” 

Pierwsze słowa na Twojej stronie. Może dobrym pomysłem będzie zadanie pytania? Sprzedajesz e-booka o sprzedaży, więc w pierwszym zdaniu możesz zadać pytanie, które Twój klient sobie zadanie: „Czy chcesz sprzedawać więcej?” Albo „Czy znasz 5 sposobów na zwiększenie swojej sprzedaży?”. To dobre miejsce, aby umieścić pierwsze wezwanie do działania.

2. Obraz lub video.

Przedstaw graficznie co dostarczasz – okładka książki, krótki film o Twoim produkcie. Pokaż dlaczego warto kupić Twój produkt! Co mu on da! Jak rozwiąże problem Twojego klienta.

3. Treść

Maksymalnie 2,3 akapity treści opisujące zwięźle co dostanie Twój klient.

4. Opinie klientów 

To zwiększa Twoją wiarygodność! Poproś znajomych o opinię. Jeśli masz taką możliwość poproś kogoś znanego.

5. Wezwanie do działania

Najważniejszy element – jasny komunikat czyli call to action.

Więcej o poszczególnych elementach możesz przeczytać tutaj.

landing page

To przykład landing page oparty na darmowym szablonie – Zerif do WordPress. Możesz go pobrać tutaj.

Jak promować landing page?

Masz tutaj nieograniczone możliwość! Ponieważ landing page nie mają zbyt wiele treści, raczej nie nadają się do pozycjonowania, ale przede wszystkim świetnie sprawdzają się przy szybkich akcja. Dlatego warto wcześniej określić budżet na kampanie AdWords, płatne kampanie Facebook Ads lub poprzez e-mailing marketing.

Świetnie sprawdzi się też marketing szeptany. Każdym z tych elementów zajmiemy się w kolejnych krokach KURSU Jak zarabiać online? już w najbliższych tygodniach.

Landing page – ile to kosztuje?

Jeśli nie liczyć kosztów reklamy – to najtańszy pomysł na sprzedaż on-line! Wystarczy postawić stronę opartą o WordPress (więcej możesz przeczytać w tym artykule). W sieci znajdziesz tysiące darmowych szablonów. Jeśli masz mniej czasu na szukanie, możesz skorzystać z portalu ThemeForest – za 19 – 49 dolarów dostaniesz szablon, który wystarczy uzupełnić w treści i jest w pełni funkcjonalny! Instalacja Wodpressa oraz szablonu to dosłownie kilka kliknięć. Kilka razy już wspominałem, że dla mnie hosting = ZenboxGłównie właśnie ze względu na prostotę całego serwisu w tym instalację WordPressa.

Alternatywą może być skorzystanie z serwisu takiego jak Wix. Strony na Wix bardzo ładnie wyglądają. I są łatwe do zaprojektowania. Idealne do landing page! Są odrobinę droższe ale to zależy od różnych funkcjonalności.

new logo squares728_90_pl

Jeszcze innym pomysłem będzie skorzystanie ze strony landingi.pl – korzystałem z nich wielokrotnie i byłem naprawdę zadowolony. Sporo funkcjonalności, łatwe statystyki a w dodatku możesz wytestować ich zupełnie za darmo (30 dni i 500 leadów). W ramach usługi otrzymasz dostęp do kilkudziesięciu przygotowanych szablonów oraz podepniesz systemy płatności.

Jeśli potrzebujesz wyłącznie miejsca do zbierania opinii śmiało możesz skorzystać z darmowego rozwiązania – Formularze Google. Dzięki nim stworzysz prosty szablon, za pomocą którego w łatwy sposób zbierzesz opinię od internautów. W dodatku na koniec wszystkie dane są ładnie zaprezentowane w pliku xls czyli zwykłym pliku excel – ze zebranymi danymi więc możesz zrobić co tylko chcesz 🙂 Całość jest niesamowicie prosta:

landing page

Przykłady landing page

Zerknij na te przykłady zastosowania landing page:

  • Michał Szafrański i Finansowy Ninja. Michał jest mistrzem marketingu – podejrzewam, że spędził setki godzin analizując poszczególne elementy. Zastosował je podręcznikowo i idealnie!
  • Mój landing page pod filmy 360. Cel jest prosty – skontaktuj się ze mną.
  • Poczytaj case study na landing.pl

 

Wspólnie przeanalizowaliśmy różne formy stron internetowych – od strony firmowej, przez sklep internetowy, po landing page. W kolejnym tygodniu zaczynamy wyjątkowo ważną część – marketing. Co to jest pozycjonowanie? Jak zrobić dobrą kampanię AdWords? Postaram się, aby w tej części pojawiły się wywiady i rozmowy z autorytetami z branży 🙂

Sądzę, że może Ci się też spodobać: