KURS: Jak zarabiać w internecie? Ogólne Słownik pojęć

#4 Własne www – jaką formę wybrać? Sklep, landing page, wizytówka, blog?

Jeśli planujesz sprzedawać przez internet warto poznać różne platformy. Kiedy stworzyć własny sklep internetowy? Czym jest landing page?  A może zwykła wizytówka wystarczy? Czy blog może sprzedawać?

W kolejnych 3 krokach tego kursu postaram się wyjaśnić jak tanio i skutecznie zaprojektować własny sklep online, stworzyć własną stronę firmową oraz jak sprzedawać za pomocą lading page’ów. W tym artykule wyjaśnię podstawowe różnice pomiędzy nimi.

TL:DR

W internecie można sprzedawać na różne sposoby – inne działania podejmiesz w przypadku wyprzedaży, inne w przypadku zbierania leadów (czyli np. danych kontaktowych), inne w przypadku systematycznej sprzedaży dużej liczby produktów. Ten artykuł wyjaśnia podstawowe różnice pomiędzy różnymi dostępnymi miejscami i sposobami sprzedaży w internecie.

Ten artykuł jest częścią cyklu:

Kurs marketing online – zarabianie przez internet

  1. Gdzie są pieniądze w internecie?
  2. Jak wybrać branże dla siebie?
  3. Policz kasę – załóż czarny scenariusz i napisz biznes plan
  4. Własne www – jaką formę wybrać? Sklep, landing page, wizytówka, blog?
  5. Własny e-sklep – jak wybrać platformę?
  6. Własne www firmowe – jak zrobić to tanio i dobrze?
  7. Landing page jako forma szybkiej sprzedaży
  8. Marketing online z czym to się je? Jak dobrać marketing dla swojego biznesu?
  9. Social media dla biznesu
  10. Jak działa SEO?
  11. Jak tworzyć dobre kampanie AdWords?
  12. Czy content marketing jest dla mnie?
  13. Jak zarobić na własnym blogu?
  14. Jak kreatywnie działać i zarabiać w sieci?

Co to sklep internetowy?

Wbrew pozorom odpowiedź nie jest oczywista. Jeśli spojrzymy do słownikowych definicji otrzymamy informację:

To serwis, który daje możliwość kupowania i sprzedawania przedmiotów przez internet. Sklepy internetowe zazwyczaj są częścią relacji B2C (sprzedaż detaliczna do konsumenta indywidualnego) , rzadziej B2B (firma do firmy).

Sklep internetowy zazwyczaj składa się z kilku części wspólnych takich jak:

  • różne podstrony z produktami zawierające opisy oraz zdjęcia
  • koszyk – miejsce w którym znajdują się wybrane przedmioty
  • formularz z danymi klienta (np. danymi do wysyłki, danymi kontaktowymi itp)
  • po stronie sprzedawcy często jest to panel zarządzania, w którym znajdują się informację o klientach, zamówieniach, statystykach itd.

Taką definicję sklepu internetowego spełnia wiele różnych platform takich jak chociażby Allegro (a przyznać trzeba, że to najczęstsze chyba miejsce zakupów online w Polsce). Inne platformy do sprzedaży np. rękodzieła takie jak pakamera, dawanda czy etsy również spełniają tą definicję.

Możesz rozpocząć sprzedaż w kilku różnych miejscach. Po raz kolejny porównamy sprzedaż on-line do sprzedaży w świecie off-line.

Możesz zdecydować się na postawienie swojego własnego sklepu internetowego. To tak jakbyś podjął decyzję o wybudowaniu budynku. Najpierw myślimy o lokalizacji, szukamy działki, zdobywamy odpowiednie uprawnienia na budowę. Później myślimy o wyposażeniu, kolorach ścian, miejscu na kasę czy rozłożeniu produktów na półkach. Często zatrudniamy  specjalistę, który ułoży produkty tak, aby były chętniej kupowane. Na koniec szkolenie dla obsługi i zorganizowanie wielkiego otwarcia. Reklama w prasie, radio, ulotki. Później systematyczne promocje w sklepie mające zachęcić klientów, aby wrócili do naszego sklepu.

Dlaczego sprzedaż online mielibyśmy traktować inaczej? Większość rzeczy zagadnień ma swój wirtualny odpowiednik. Opowiem Ci o tym w kolejnych krokach. Ważne jednak jest to, że posiadając własny sklep on-line masz nad nim pełną kontrolę – o większości rzeczach decydujesz sam.

Możesz jednak zdecydować się na wynajem powierzchni w galerii handlowej. Dzięki temu sporo zyskujesz – przede wszystkim dużo łatwiej „spotkać się” ze swoim klientem. Przecież w galeriach są ich setki! Z drugiej strony jednak – nie masz często wpływu na kształt i wielkość swojego lokalu. Czasem musisz dostosować się do wymogów zarządu co do wyglądu, poza tym może się okazać, że w bliskiej okolicy znajduje się Twoja tańsza konkurencja. Poza tym płacisz wysoki czynsz a w dodatku zarządca może z czasem te opłaty podnieść. W ekstremalnych przypadkach możesz nawet dostać wypowiedzenie lokalu.

I podobnie jest w przypadku sprzedaży na takich platformach jak Allegro. Z jednej strony udogodnień jest wiele, ale po drugiej strony ze względu na ogromną liczbę konkurencji, niewielkie możliwości wyróżnienia się oraz ciągłe zwiększanie kosztów – czasem lepszym rozwiązaniem okazuje się stworzenie czegoś własnego.

Innymi słowy powinieneś pomyśleć o własny sklepie internetowym, jeśli posiadasz znaczą ilość sprzedawanych produktów i chcesz mieć pełną kontrolę nad swoim biznesem. Choć początkowo koszty mogą być większe, a etap tworzenie będzie dłuższy. Wielu znanych mi przedsiębiorców rozpoczęło sprzedaż na allegro ze względu na niewielkie koszty początkowe, z czasem podjęło decyzję o stworzeniu własnego sklepu. Jeszcze inni stworzyli własne sklepy a później połączyli je z allegro sprzedając w dwóch miejscach na raz 🙂 Krok po kroku pomówimy o tym kolejnym kroku.

 

Co to jest landing page?

Jeśli przetłumaczymy tą angielską nazwę bezpośrednio na język polski otrzymamy „stronę lądowania”. I pod wieloma względami dobrze oddaje to charakter landing page’y. To miejsce w którym „wyląduje” Twój klient na skutek podejmowanych przez Ciebie działań promocyjnych. Może to być osobna mini-strona lub też element większej strony. Landing page można używać zarówno do organizowania wyprzedaży określonego produktu, czy też zbierania danych kontaktowych. Głównym celem landing page jest konwersja (tak jak każdej kampanii marketingowej), czyli jasno określony cel. Landing page nie jest stroną firmową, dlatego należy pamiętać, że wszystkie elementy, które są tam umieszczone, mają realizować jeden jasny cel. Może to być np. pobranie e-booka albo pozostawienie danych teleadresowych. Dlatego zazwyczaj są to strony typu one-page zawierające wyłącznie podstawowe informacje. Za przykład niech posłuży moja „firmowa strona” – www.geekwork360.pl. Jej celem jest szybkie pokazanie korzyści wynikających z filmów 360 oraz skierowanie klienta do wypełniania formularza na dole strony.

Strona wizytówkowa

Strona internetowa zazwyczaj zawierająca wyłącznie dane kontaktowe. Możesz skorzystać z takich serwisów jak about.me. To idealne rozwiązanie, jeśli nie planujesz podejmować działań reklamowych a potrzebujesz jedynie miejsca, gdzie możesz łatwo zaprezentować swoją osobę, porfolio czy doświadczenie. Przystępność graficzna, łatwość w edycji to tylko część zalet. A masz swoje własne www! 🙂 Z tej formy zazwyczaj korzystają muzycy, pisarze, osoby medialne, różnego typu artyści. Posiadają rozpoznawalne nazwisko, często znani są z innych miejsc (np. z TV), trudno zdefiniować dla nich słowa kluczowe pod pozycjonowanie ale potrzebują swojego miejsca w internecie.

Strona firmowa

Bardzo dobre rozwiązanie dla różnego rodzaju film, które nie sprzedają detalicznie lub pracują wyłącznie B2B. Tworząc stronę firmową musisz pamiętać o wielu kwestiach. Traktuj swoje www jak wygląd swojego biura. Większość firm, do której może trafić potencjalny klient stara się pokazać od jak najlepszej strony. Wyobrażasz sobie biuro, które wprost się rozpada? Stara elewacja, pękające ściany, wszędzie walające się śmieci.  Musisz więc dbać o to, aby Twoja strona była przystępna graficznie, aby łatwo można było po niej się poruszać. Aktualne dane kontaktowe, formularz kontaktowych. Jeśli planujesz jakiekolwiek działania marketingowe związane z Twoją witryną zaplanuj miejsce na opis usług, które świadczysz. To bardzo ważne z perspektywy SEO ale również klienta. Nigdy nie zakładaj, że Twój klient wie czym się zajmujesz.

Blog jako forma sprzedaży

Część przedsiębiorców planuje zakładkę „aktualności” lub „blog”. Niestety w większości przypadków tego typu „potworki” umierają śmiercią naturalną. Brak jasno określonych celów, brak wydelegowanych odpowiedzialnych osób, brak budżetu oraz wiele innych przeszkód powoduje, że w naszym kraju nie mamy zbyt wielu świetnie i ciekawie prowadzonych blogów firmowych w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw. A szkoda! Bo blogi to rewelacyjne narzędzie – korzyści jest bez liku. Od dobrych wartościowych treści, które mogą bardzo pomóc przy pozycjonowaniu, przez zmniejszenie dystansu z klientem, aż po prezentację swoich usługi i produktów.

Możesz wzorować się na dużych graczach, którzy niewielkim kosztem tworzą fantastyczne blogi czytane przez tysiące czytelników. Poniżej kilka przykładów:

IKEA – TyTuUrzadzisz.pl – dobre teksty, praktyczne porady dotyczące aranżacji, sporo dobrych jakościowo zdjęć. Zaraz pod artykułami pojawiają się produkty, wraz z ceną.

1

Lidl – KuchniaLidla.pl

Fakt faktem w tym przypadku mówimy też o większych kosztach związanych z zatrudnieniem gwiazd. Z drugiej strony teksty są wysokiej jakości, często w humorystycznym klimacie, sporo multimediów. Przede wszystkim znajdziemy tam świetne porady i triki kuchenne oraz oczywiście przepisy. I to bardzo dobre przepisy! Wpisy wywołują duży oddźwięk u odbiorców, są komentowane, pojawiają się prośby o dodatkowe informacje.

2

Jeśli planujesz swojego własnego firmowego bloga musisz się do tego dobrze przygotować. Kto i o czym będzie pisał? Ile czasu miesięcznie może na poświęcić? Kto będzie czytał Twoje artykuły? Czy Ty sam chętnie czytał byś tego typu materiały?

A może lepszym rozwiązaniem będzie… zatrudnienie blogerów 🙂 O najczęstszych błędach przeczytasz tutaj.

 

Podsumowując:

Najpierw określ swoje cele – co zamierzasz osiągnąć przez stworzenie własnej strony. Zaplanuj kolejne kroki i systematycznie działaj.

Sądzę, że może Ci się też spodobać: