Twój wewnętrzny leń – jak pokonać prokrastynację?

Prokrastynacja – pojęcie, które każdy zna. Dotyczy dosłownie każdego z nas, bez wyjątków – niestety. 🙂 Jak sobie z nią poradzić, by polepszyć swoje życie i zacząć czerpać z niego jak najwięcej nie szukając wymówek i nie odkładając go na później? Pewnie wielu z Was czytając to, co piszę znajdzie wiele cennych wskazówek oraz odnajdzie sposób na swoje “zrobię to jutro”.

Co to prokrastynacja?

Brzmi niczym nikczemne zaklęcie, w rzeczywistości jest mu do tego bardzo blisko. Prokrastynacja to nic innego, jak zwlekanie. Jednak często przywdziewa różne postacie, również takie, które nie pozwalają nam normalnie funkcjonować w życiu, w końcu po co mam to zrobić dziś, jeśli mogę zrobić to jutro? Prokrastynacja zwana jest również “syndromem studenta” najprawdopodobniej dlatego, że według badań aż 95% studentów utożsamia się z objawami prokrastynacji. Niestety  ¼ Polaków uważa, że odkładanie rzeczy na później ma zły wpływ na ich pracę oraz życie prywatne.

Czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo niebezpieczna w skutkach może się stać prokrastynacja. Wpływa ona nie tylko na nasz poziom stresu, ale również na nasze umiejętności, a nawet na pewność siebie. W końcu jak ktoś może ocenić naszą pracę dobrze, gdy sami doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że wykonaliśmy ją na ostatnią chwilę i wiemy, że moglibyśmy stworzyć coś znacznie lepszego. Więcej o tym dlaczego Twój mózg działa tak a nie inaczej możesz przeczytać między innymi na wikipedii w tym temacie.

Podobny wpis:
Delegowanie zadań – jak to robić prawidłowo?

Dlaczego odkładamy rzeczy na później?

By móc znaleźć sposób na tę oto chorobę musimy odpowiedzieć sobie na pytanie – dlaczego właściwie odkładamy nasze działania na później? Może problem leży znacznie głębiej. Naukowcy twierdzą, że wraz z postępem technologii nasze umiejętności skupiania się na danym elemencie ulegają pogorszeniu, związane jest to z ciągłymi bodźcami takimi, jak na przykład dźwięk przychodzącego powiadomienia z telefonu, którego oczywiście nie sposób nie sprawdzić. Wówczas nasz mózg skupia się zupełnie na czymś innym, co daje nam przyjemność, a nie na tym, co  jest nieprzyjemnym, często wymagającym i ciężkim obowiązkiem.

Czym może być spowodowane opóźnianie danych czynności? Może wiązać się to nie tylko z ciekawszymi rzeczami do roboty, takimi jak oglądanie ulubionego serialu, czy spędzenie czasu z rodziną. Może być to również spowodowane nadmiarem obowiązków lub zbyt małymi kompetencjami do ich wykonywania. Często, gdy nie potrafimy czegoś wykonać (szczególnie widać to po dzieciach w wieku szkolnym) odkładamy to aż do granicy naszych możliwości. Nie robię, bo nie chcę robić. Nie bo nie! I w płacz.

Deadline – to właśnie on napędza nas do pracy, ale też do odkładania pewnych rzeczy, aż po granic zdrowego rozsądku. Wielu ludzi rzeczywiście motywuje, zaś często daje nam złudne poczucie odległości terminu, wówczas wydaje się nam, że mamy tyle czasu na wykonanie danej czynności, że jeszcze zdążymy ją wykonać na czas. Niestety w rzeczywistości bierzemy się za coś “na ostatnią chwilę”, co tylko podnosi nasze ciśnienie i wtedy zdajemy sobie sprawę, że możemy nie wyrobić się z daną rzeczą na czas. A w końcu deadline to linia śmierci – ostateczny termin wykonania zadania.

Sprawdź, jakie 23 produktywne rzeczy warto wykonać przed snem.

Wiele zależy też od tego jakim człowiekiem jesteś. W planowaniu i radzeniu sobie z prokastrynacją może Ci pomóc fizyczny kalendarz, zwykła tablica korkowa (więcej o metodzie kanban możesz poczytać tutaj).

Jest sporo przyczyn prokrastynacji, jednak chciałbym przytoczyć główne jej przyczyny:

 

  • lęk przed porażką – to właśnie dlatego, inteligentni ludzie odkładają na później
  • brak poczucia ważności danego zadania – po co robić coś, co i tak nie przyniesie efektu
  • brak skupienia – albo zbyt wiele rozpraszaczy w okolicy
  • perfekcjonizm – nie podejmujesz się zadania, którego wiesz, że nie masz szans wykonać idealnie
  • lenistwo – czyli dążenie Twojego mózgu do ograniczenia wydatków energetycznego

Tak naprawdę z wyżej wymienionych przyczyn tylko ostatnie ma wydźwięk negatywne – czyli dotyczy naszych “demonów” w głowie. Jeśli zaczniemy walkę z samym sobą, to może jest szansa na wygraną?

Jak ją pokonać?

By coś pokonać trzeba najpierw zacząć walkę. To samo tyczy się odkładanie spraw na później. Przedstawię Ci kilka sposobów na to, jak sobie poradzić z prokrastynacją:

 

  1. Znajdź przyczynę – by zacząć walkę warto najpierw znaleźć przyczynę swojego odkładania spraw na później. Często może być to błahostka, jednak jeśli jest to związane z pewnością siebie, czy z lękiem przed porażką, warto utwierdzić się najpierw w przekonaniu, że to co robisz jest naprawdę dobre. Czasem wystarczy zwykła rozmowa z bliskimi, którzy wierzą w nas niezależnie od sytuacji.
  2. Weź sprawy w swoje ręce – pamiętaj, że tylko Ty możesz coś zmienić w swoim życiu i wszystko zależy od Twoich decyzji. Nie oczekuj, że ktoś zmieni je za Ciebie.
  3. Planuj w zgodzie ze sobą – planowanie często należy do rzeczy nieprzyjemnych i dla ludzi z problemem prokrastynacji sprawia wielką trudność. Najważniejsze w planowaniu jest zgoda samego ze sobą, jeśli nigdy nie prowadziłeś kalendarza to może warto spróbować, jeśli jednak ta metoda nigdy nie skutkowała bez sensu jest wracanie i marnowanie czasu na coś, co nie przynosiło kiedyś odpowiednich rezultatów. Warto wypróbować aplikacje, przypominajki, a nawet do działania zmobilizować swoich bliskich, w końcu razem zawsze łatwiej. Dodatkowo wdróż swoje marzenia w plan, możesz stosować je jako zachętę.
  4. Postaw sobie cel – celem może być wszystko, nawet ugotowanie zdrowszego obiadu. Najważniejsze jest to, aby przynosiło to rezultaty. Jeśli motywują Cię przekleństwa, czy ostry język wykorzystuj to, na każdego z nas metoda jest inna. Cel powinien jednak być jasny i powtarzany jak mantra. “Chcę skończyć z odkładaniem rzeczy na później” i tego się trzymaj.
  5. DZIAŁAJ – jeśli już “demony” w głowie zostały pokonane nie zostaje nic innego, jak rozpoczęcie życia pełną parą, zobaczysz jak satysfakcjonujące jest życie, którym żyjesz TERAZ, a nie JUTRO!
  6. Powiedz bliskim – warto podzielić się z bliskimi informacją o zamierzonych zmianach i walką z prokrastynacją. Wsparcie bliskich wpływa niesamowicie na postanowienia, ludzie z najbliższego otoczenia nie tylko będą Cię motywować, ale również przypominać o zaplanowanych działaniach. Tak samo warto zwrócić na to uwagę koleżankom i kolegom z pracy, wówczas będziesz miał pewność, że nie jesteś w tym wszystkim sam i że jesteś obserwowany.

 

Każdy z nas jest inny i każdy potrzebuje innej motywacji do działania. Prokrastynacja to bardzo ciężki twór, z którym większość z nas ma lub miało problem. W niektórych przypadkach przyjmuje wręcz patologiczną formę, kiedy ktoś potrafi przez tygodnie wręcz nie wstawać z łóżka. W tym przypadku potrzebna jest nawet pomoc farmakologiczna i może być problemem związanym z depresją.

Najważniejsze jest nie zatracenie się w odkładaniu wszystkiego na ostatnią chwilę i zrozumieniu, że czasem życie bywa łatwiejsze tu i teraz. Zwlekanie może prowadzić do zwiększonego stresu, problemów zdrowotnych i gorszych wyników w pracy. Cierpiący na prokrastynację mają tendencję do problemów ze snem i do odczuwania żalu w związku ze swoim brakiem działania. Co więcej, prokrastynacja może również obniżać poczucie własnej wartości przez odczuwanie winy, wstydu lub krytyczne myśli w stosunku do samego siebie, które wynikają z odkładania zadań. Nie odkładaj na później walki z prokrastynacją. Może to mieć tragiczne skutki, które mogą prowadzić nawet do depresji.

 

Pamiętaj, że nie tylko Ty walczysz ze swoim leniem. Właściwie każdy człowiek wcześniej czy później stoczy batalię z tym potworem. Możesz czerpać z doświadczeń wielu znanych ludzi zamiast wymyślać koło na nowo. Napisałem na ten temat e-booka „Zabić lenia”, w której zawarłem ponad 14 różnych historii ludzi uznawanych za ludzi sukcesu. Ich historię i tego jak poradzili sobie z wewnętrznym leniem mogą być ciekawe również dla Ciebie. Zerknij do sklepu lub po prostu kliknij tutaj, aby dodać produkt do koszyka.

 

2
1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek
(Bądź pierwszym, który oceni!)
Loading...
  1. Bardzo ciekawy i trafny wpis. Myślę, że dla wielu ludzi prokrastynacja jest przeszkodą w osiąganiu celów. Ważne jest to, by odpowiednio zidentyfikować problem i przystąpić do działania. Warto planować kolejny dzień i trzymać się planu. Mi pomaga lista czynności. Wykreślam zadanie gdy uda mi się je do końce zrealizować. W mojej branży się to sprawdza, jednak w innej w przypadku zadań długoterminowych może być z tym problem 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.