Świat internetu niemalże całkowicie opanował nasze życie. Chociaż moda na bycie offline zyskuje coraz więcej popleczników, w dalszym ciągu według raportu „Digital 2023″ przygotowanego przez „We Are Social i Hootsuite”, przeciętny użytkownik internetu spędza w sieci około 6 godzin i 37 minut dziennie online. Co więcej, przeciętnie każda z tych osób poświęca prawie 2,5 godziny na korzystanie z mediów społecznościowych. Tak dużo czasu w mediach społecznościowych ma ogromny wpływ na życie prywatne, ale i zawodowe. Dlaczego? I czemu warto zainteresować się tym tematem, prowadząc własną firmę albo myśląc o przebranżowieniu?
Czy da się żyć bez social mediów?
Będąc nieobecny w mediach społecznościowych – dla wielu nie istniejesz. Bo na chłopski rozum patrząc – o ilu swoich znajomych z podstawówki coś wiesz – czy mają dzieci, pożenili się, gdzie pracują? Nawet jeśli dbasz o te relacje i wiesz co słychać u choćby części, to skąd o tym wiesz? Zapewne dzięki ich postom w mediach społecznościowych.
Podobnie jest w przypadku firm. Pomyśl o miejscach, z których usług korzystasz regularnie w swoim mieście. Ile z nich jesteś w stanie odwiedzić każdego tygodnia i zobaczyć jakie produkty lub usługi mają obecnie w promocyjnej cenie? Kilka i to przy dobrych wiatrach. A ile stories w mediach społecznościowych jesteś w stanie zobaczyć każdego DNIA? Znacznie, znacznie więcej i to nie tylko firm z własnego miasta. Nie ma żadnych wątpliwości, że każdy przedsiębiorca powinien zadbać o obecność swojej firmy przynajmniej w niektórych socjalach. Do czego tą obecność może wykorzystywać?
Do czego można wykorzystać social media w biznesie?
1. Informowanie o bieżących promocjach/terminach last minute
Oferta ważna tylko w ten weekend albo termin na dziś, często nie ma sensu nawet tworzyć posta, więc w tym celu wykorzystuje się story.
2. Kreowanie wizerunku firmy jako eksperta
W tym celu warto tworzyć dłuższe posty, rolki, karuzele – opisujące coś, co może dać realną korzyść potencjalnemu lub obecnemu klientowi. Ktoś, kto otrzymuje od Ciebie darmową wiedzę, chętniej potem kupi coś u Ciebie, niż u konkurencji, która takiej wiedzy nie przekazuje.
3. Zacieśnianie więzi z klientem
Są branże, w których relacja klient-pracownik jest naprawdę bliska, np. pracownicy siłowni bardzo często znają się z klientami z imienia, a nawet spędzają czas ze sobą po pracy. W restauracji też zwykle swobodniej się czuje w towarzystwie znajomego już kelnera czy barmana. Z tego względu wiele firm przedstawia w swoich mediach pracowników i pokazuje, jak fajny tworzą zespół. To przybliża do samej firmy i sprawia, że wybierając z kilku, zechcemy swoje pieniądze zostawić tam, gdzie jest fajna atmosfera.
Kim jest Social Media Manager?
No ale kto to ten cały Social Media Manager? Przecież założyć konto firmowe na Facebooku, Instagramie czy TikToku może każdy. Napisać post, czy zrobić zdjęcie też, a do montażu rolek jest masa darmowych programów. Prawda! Czy jednak każdy wie jak robić to dobrze?
Treści trafiające do ludzi, ale i do algorytmów
Można stworzyć naprawdę fajny post czy rolkę i uznać „mi się podoba”. Tylko czy odbiorcom się podoba? A jak się tego dowiedzieć? Czy ja w ogóle wiem, kto jest moim odbiorcą? Jak ich poznać? A jeśli nawet treść czy forma spodobałaby się obserwatorom to, co z tego, jeśli nie trafi w algorytm i w ogóle tego nie zobaczą?
Te pytania są trochę trzeźwiącym wiadrem dla wszystkich, którzy uważają, że media społecznościowe można prowadzić „na czuja”. Oczywiście, jeśli prowadzisz gabinet kosmetyczny, a Instagrama używasz tylko po to, żeby wrzucić na story informację o terminie last minute – może to wystarczy. Jednak w zdecydowanej większości – nie.
Cisi bohaterowie
W świecie, który prawie całkowicie przeniósł reklamę online, Social Media Managerzy to zakulisowi bohaterowie. Dbają oni o rozwój firmy, przedstawianie nowych produktów, a co za tym idzie ich sukces lub porażkę. Można śmiało powiedzieć, że w obecnych czasach ich rola jest kluczowa w ogromnej większości firm.
Co potrafi Social Media Manager, czego nie umie każdy?
Chociaż, jak wspomniałem wyżej, można prowadzić osobiście media społecznościowe swojej firmy, zadanie to jest jednym z pierwszych do oddelegowania. Oto kilka rzeczy, których przedsiębiorcy zwykle nie umieją, a Social Media Managerzy już tak:
1. Stworzyć ciekawą treść, która przyciąga odbiorców i zdobywa „lajki”
Wbrew pozorom od przeczytania i pomyślenia „o fajne”, do kliknięcia polubienia jest jeszcze trochę drogi. A wiedzą to najlepiej prowadzący socjale „na czuja” – 600 wyświetleń, 5 lajków, brak komentarzy…
2. Zatrzymać nie tylko „lajkujących” posty, ale też obserwatorów
Kolejne kroki to przejście na obserwowanie profilu. Nie każdy po zobaczeniu jednego wpisu zobaczy kolejne, a potem kliknie follow, trzeba go do tego zachęcić i dobry Social Media Manager wie jak!
3. Zmienić obserwatorów w klientów
Nikt nie lubi jak się mu coś wciska. Wiecie jak to jest – dzwoni Pani z fotowoltaiki i mówi, że nawet jak nie masz nieruchomości, to ona chętnie podpisze z Tobą umowę…tylko po co? Pokazywanie obserwatorom, dlaczego powinni coś u Ciebie kupić, jednocześnie nie będąc nachalnym, to prawdziwa sztuka.
4. Nawiązać trwałe relacje z klientami, którzy wrócą po kolejny produkt
To już jest level hard, czyli ludzie, którzy wchodząc rano na socjale, mają Twoje story jako jedne z pierwszych i oglądają je z chęcią. A kiedy pojawia się Twój nowy produkt, kupują od razu…dla siebie i przyjaciółki. Takie efekty są realne, a nawet pewne – przy dobrej i rzetelnej strategii.
5. Działać regularnie
Ten punkt jest chyba kluczowy. Bo nawet słabe działania, ale regularne są lepsze niż żadne. A często się obserwuje, że przedsiębiorca miał trochę zapału na początku, zrobił fajne 2-3 rolki, przedstawił zespół, zatrudnił fotografa do zrobienia zdjęć wnętrz i… cisza. Ktoś chce sprawdzić, czy firma dzisiaj czynna, pisze wiadomość na fanpejdża, a odpowiedź dostaje za 3 dni, bo właściciel nawet nie ma włączonych powiadomień z aplikacji.
U Social Media Managera aplikacje typu Facebook, Instagram i TikTok są odświeżane jakieś 350 tysięcy razy dziennie, żeby się upewnić, że nic nie przegapią. No i co najważniejsze, oni działają zgodnie ze strategią – planują posty, robią harmonogramy, analizują, co się sprawdziło na profilu, a czego lepiej nie powtarzać.
Jak pracuje Social Media Manager?
Ogromnymi plusami tego zawodu jest również forma pracy. Zazwyczaj nie są to ludzie zatrudnieni na pełen etat w jednej firmie.
Często prowadzą równocześnie kilka profili i działają w tak zwanym nieregulowanym czasie pracy. Jest to ogromną korzyścią dla osób szukających pracy zdalnej. Bo mogą ją wykonywać skąd i kiedy chcą. Jest to idealna praca dla mam na urlopie wychowawczym czy freelancerów szukających dodatkowych zleceń. Ta opcja ma naprawdę bardzo dużo zalet, jednak wymaga samodyscypliny i dobrego zarządzania. Nie byłbym sobą, gdyby nie polecił w tym momencie przydatnych narzędzi online. W tych artykułach, możesz przeczytać co znacznie ułatwia pracę z social mediami:
Najlepsze narzędzia do planowania postów social media
Jeśli myślisz o pracy zdalnej jako social media manager, dobry plan musi stać się twoim sprzymierzeńcem.
To od ciebie zależy czy pomogą Ci w tym kalendarze i narzędzia online, czy może zwykła tablica korkowa z przywieszonymi tabelkami. Takie bajery jak tablica magnetyczna może niekoniecznie znajdują się w domu, ale fizyczny planer tak, a on też może się tutaj świetnie sprawdzić. Wszystko zależy od ciebie i tego, co sprawi, że będziesz bardziej efektywny i uporządkowany.
Ile zarabia Social Media Manager?
Tu kolejny plus tej pracy. Odpowiedź brzmi – zarabia tyle, ile wynegocjuje, no i ile klient jest w stanie zapłacić. Nie ma sztywno ustalonych reguł, wszystko zależy od wielkości profilu, doświadczenia Social Media Managera oraz jego wyników. Stawka za post dla początkującego oscyluje w granicach 50-200 zł i zależy m.in. od tego, czy jest to jednorazowy post, czy część harmonogramu, kto ten harmonogram przygotowuje, kto dostarczy zdjęcie.
A co jeśli myślisz o pracy Social Media Managera na swojej własnej działalności?
Poniższe wideo może Ci rozjaśnić ten temat w kontekście działalności nierejestrowanej. Zachęcam Cię do obejrzenia!
Co zrobić, by zostać Social Media Managerem?
Social Media Managerem można zostać na różne sposoby. Najczęściej wybierany to metoda prób i błędów. Tego sposobu jednak nie rekomenduje, po co uczyć się na własnych błędach, skoro można na cudzych? Porządny kurs SMM zwróci się po kilku lepszych postach, które zatrzymają klientów na dłużej. A po dobrym kursie tworzy się tylko takie materiały.
Jeśli chcesz sprawdzić jedną z najświeższych bułeczek w piekarni kursów na Social Media Managera, to mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Już niedługo będzie gotowy mój najnowszy kurs o tym, jak zostać social media managerem. Dowiesz się w nim jak zacząć, gdzie szukać zleceń, jak badać rynek, ale też, jakie są najczęstsze błędy i jak ich unikać. Więcej informacji podam już wkrótce na moim blogu lub na platformie edukacyjnej Geekwork, gdzie zapraszam Cię na 5 darmowych dni testowych po szerszą wiedzę na temat freelancingu.
A Ty masz jakieś doświadczenia w prowadzeniu socjali? Robiłeś to dla kogoś albo próbowałeś w swojej firmie? Co byś powtórzył, a co zrobił inaczej? Podziel się w komentarzu.