7 kroków freelancera, które pomogą Ci rzucić etat!
Wyobraź sobie taką sytuację: budzisz się rano, przecierasz oczy i z pozytywnym nastawieniem wstajesz łóżka. Bez żadnego pośpiechu zaparzasz kawę i ciesząc się jej pobudzającym zapachem, przygotowujesz się do nowego dnia. Ubierasz się, odżywiasz twarz i stosujesz ulubione perfumy. Siadasz na spokojnie w wygodnym miejscu i bierzesz głęboki oddech przed produktywnym i przyjemnym zajęciem. Nigdzie się nie spieszysz. Czujesz spokój.
Pewnie powiesz, że ten opis zwiastuje dzień wolny od pracy. Nie oszukujmy się, praca na etacie właśnie z tym się kojarzy – wczesne wstawanie, ciągła presja by wyszykować się na czas, nastawienie w stylu “byle do piątku” i robienie wszystkiego w pośpiechu.
Ale wiesz co? Powyższy opis świetnie pasuje do początku dnia freelancera. Poranki nie powodują u Ciebie stresu, jesteś w komfortowym miejscu, w którym czujesz się najlepiej i nie stresują Cię współpracownicy dookoła. Jesteś tylko Ty i cel, który sobie obrałeś – wykonanie zlecenia. To Ty jesteś dla siebie szefem, więc zarządzasz swoim czasem, tak by Twoje potrzeby były na wierzchu! Co najważniejsze – masz ten czas.
Nie bez przyczyny tak wiele osób decyduje się dążyć do tego, by zostać freelancerem i porzucić pracę na etacie. O wolności w pracy zdalnej sporo mówiłem w jednym z moich podcastów – serdecznie się zapraszam.
Czy Ty też masz marzysz o takich porankach i rozpoczęciu pracy na własnych zasadach?
Jeśli tak, to musisz dowiedzieć się o 7 ważnych sprawach.
Chcąc zostać freelancerem nie wystarczy tylko rzucić etat i czekać, aż zdalne zlecenia same się pojawią. Musisz zdobyć wiedzę o tym, jak stać się profesjonalnym sprzedawcą swoich usług, by te zlecenia wygrywać.
Ważna informacja! Jeśli chcesz zacząć pracę przez internet i interesuje Cię rozpoczynanie dnia od takich poranków jak w opisie na wstępie, zapraszam Cię do dołączenia do społeczności freelancerów, którzy pomogą Ci zdobyć ten cel i pozytywnie nastroją Cię do działania. Dostaniesz również dostęp do wyjątkowego kursu Tarcza 1000+, który pomoże Ci zarobić swój pierwszy 1000 złotych! Obejrzyj film poniżej i zapoznaj się z pierwszą lekcją kursu!
W ciągu 15 lat pracy jako freelancer udało mi się ustalić odpowiednie strategie i techniczne wskazówki do tego, by pomóc innym w zarabianiu przez internet. To dzięki temu udało mi się odejść z etatu, rozpocząć wolne życie zawodowe i wyprowadzić się do małego domku w samym sercu Borów Tucholskich.
Poprzez moje kursy oraz wskazówki na blogu, nauczę Cię, jak zacząć pracę jako freelancer tak, by stać się wolnym zawodowo. Od teraz niczego nie musisz robić intuicyjnie.
Specjalnie dla Ciebie przygotowałem 7 konkretnych kroków, które pomogą Ci usprawnić pracę jako freelancer oraz komunikację z klientami tak, by rzucić etat raz na zawsze.
Krok 1 – Pierwszy kontakt
To czas, w którym poznajesz klienta i dowiadujesz się tego, czego on potrzebuje. Wiedząc to możesz stwierdzić czy jesteś w stanie mu pomóc i zrealizować zlecenie. Taki kontakt wstępny może odbyć się przez platformę, na której znalazłeś zlecenie, poprzez kontakt mailowy, telefoniczny lub wideokonferencję. Co zrobić na wstępie?
Zrób dobre wrażenie i „przyjdź” na czas. Można pomyśleć, że to taka oczywista sprawa, ale okazuje się, że spotkania online mogą trochę utrudniać profesjonalną postawę. Nie panikuj! Jeśli trudno Ci jest się zorganizować, aby być punktualnym, sprawdź narzędzia, które pomogą Ci utrzymać rytm i być na czas na ważnych spotkaniach. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na inteligentne zegarki, chociażby Huawei Watch 4, które łączą w sobie funkcje czasomierza, alarmów czy powiadomień. Sam wielokrotnie z tego korzystam także, jeśli masz możliwość – ułatwiaj sobie życie. To bardzo ważne, bo chodzi o Twoje pierwsze wrażenie. A ile razy można zrobić pierwsze wrażenie? No właśnie. Co dalej?
Zadawaj pytania! Im więcej dowiesz się na temat klienta i jego firmy, tym łatwiej Ci będzie zdecydować, czy Twoje usługi będą mu potrzebne. Przykładowe pytania:
- Czym zajmuje się wasza firma?
- W czym potrzebujecie pomocy?
- Jaki problem chcecie rozwiązać najszybciej?
Kiedy już dowiesz się, na czym konkretnie zależy danemu przedsiębiorcy, spróbuj się jak najlepiej zaprezentować. Przedstaw się i powiedz coś o sobie – czym się zajmujesz, co jesteś w stanie zaoferować, aby pomóc mu w realizacji projektu. Jeśli będzie coś, w czym mógłbyś pomóc – wyceń swoją usługę. To bardzo ważne, ponieważ pomoże pracodawcy określić, czy ma wystarczający budżet. Jeśli nie, oboje nie będziecie tracić czasu na rozmowy o zadaniu, którego i tak nie będziesz wykonywać. Jeśli tak – śmiało możesz umówić się z klientem na rozmowę zapoznawczą, w której wyjaśnisz szczegóły realizacji swojego projektu lub usługi, jeśli oczywiście jest taka potrzeba. Bardzo wygodne będzie do tego takie narzędzie jak Calendly, bo szybko i sprawnie zaplanujesz kolejne spotkanie. Wcześniej śmiało możesz też wysłać swoje portfolio. Dzięki temu klient będzie miał większy obraz tego jak działasz i na jakim poziomie znajdują się Twoje projekty.
Krok 2 – Spotkanie zapoznawcze
Podczas tego spotkania możesz dowiedzieć się czegoś więcej o projekcie, przy którym będziesz działać oraz o tym, czym dokładnie zajmuje się zleceniodawca. To idealna okazja do tego, by wspólnie ustalić w czym konkretnie możesz mu pomóc. Zanim spotkasz się na rozmowie zapoznawczej, przygotuj sobie pytania. Dzięki temu Twój klient będzie czuł, że jesteś zaangażowany i zależy Ci na tym, aby dokładnie wypełnić swoją pracę. Po wstępnej rozmowie wiesz już czego mniej więcej potrzebuje klient, więc nic nie stoi na przeszkodzie byś wybrał spośród swojego bogatego portfolio propozycje, które idealnie wpasują się w Twój nowy projekt.
Dobrze by bylo, gdybyś zadał również pytania o to, czy klient ma jakieś wątpliwości, abyś mógł rozwiać je już na samym początku waszej współpracy.
Krok 3 – Złóż propozycję
Na tym etapie przedstawisz, jak będziesz pomagał w osiągnięciu celów projektowych twojego klienta. Jeśli będzie on zainteresowany otrzymaniem propozycji, przygotuj ją specjalnie dla niego i wyślij tak, aby zapewnić czytelność i atrakcyjny wygląd.
Propozycja powinna zawierać dowód społeczny, produkty oraz prezentację twoich wcześniejszych istotnych prac, które są związane z tym projektem. Oczywiście, nie pomijaj żadnych innych informacji, które będą istotne dla klienta.
Gdy propozycja będzie gotowa, przygotuj ją w wiadomości e-mail, w której dodatkowo wyrazisz wdzięczność za poświęcony czas. Dołącz do niej również przygotowaną propozycję.
I teraz ważna sprawa – regularnie sprawdzaj skrzynkę pocztową, aby zapewnić szybką odpowiedź na ewentualne pytania. Byłoby mało profesjonalne, gdybyś odpisywał na maile po dłuższym czasie. Sprawdzaj maila i pokaż, że jesteś rzetelny i dostarczysz projekt na czas.
Krok 4 – Przypieczętuj umowę.
Aby to zrealizować, wykonaj kilka kluczowych kroków. Pierwszym z nich jest sporządzenie faktury i umowy. Możesz połączyć te dokumenty w jeden plik PDF, który następnie wyślesz do klienta. Ten prosty krok pozwala usprawnić cały proces sprzedażowy, eliminując konieczność wysyłania wielu dokumentów. W tym połączonym dokumencie znajdują się ważne informacje, takie jak metody płatności, liczba poprawek oraz szczegóły dotyczące zawartości projektu. W niektórych przypadkach klient może również zażądać podpisania umowy o zachowaniu poufności. Jeśli nie jest to konieczne, poproś o zgodę na wykorzystanie projektu w portfolio na stronie internetowej.
Jednym z ważnych aspektów w tym etapie jest wymaganie depozytu przed rozpoczęciem pracy. Zawsze żądaj zaliczki np. w wysokości 50% całkowitej opłaty za projekt, chyba że główne elementy projektu wymagają innego podejścia. W takim przypadku depozyt może być niższy, na przykład 25% lub 40%. Ważne jest, aby zawsze gromadzić część kwoty przed rozpoczęciem pracy, aby zapewnić bezpieczeństwo dla obu stron.
Pamiętaj, aby dokładnie zapoznać się z treścią wszystkich dokumentów przed ich podpisaniem. Po zakończeniu tego etapu, gdy umowa jest podpisana, a wszelkie szczegóły są uregulowane, możesz przejść do rozpoczęcia pracy nad projektem.
Krok 5 – Rozpocznij projekt
Na samym początku projektu, ważne jest omówienie z klientem sposobu komunikacji, który będzie najwygodniejszy dla obu stron. Może to być e-mail, Slack, WhatsApp lub inny narzędzie. Poproś klienta o dostarczenie dodatkowych informacji, takich jak przewodniki marki, aktywa firmy (np. logo) oraz wyniki badań i analiz, które mogą pomóc w podejmowaniu trafnych decyzji projektowych. Klient może przesłać te dane za pośrednictwem poczty elektronicznej lub udostępnić dostęp do narzędzi analitycznych.
W tym etapie powiadom klienta o oficjalnej dacie rozpoczęcia projektu i oszacuj czas, w jakim klient może spodziewać się gotowego rezultatu – może to być kilka dni do tygodnia, w zależności od zakresu i skomplikowania projektu.
Kiedy rozpoczynasz pracę nad projektowaniem, zaczynasz od zaprezentowania klientowi jednego lub dwóch możliwych rozwiązań. Wstępny szkic projektu powinien obejmować przykładowe schematy. Staraj się przedstawić te rozwiązania możliwie jak najszybciej.
Prezentacja projektowych propozycji może odbyć się w formie rozmowy lub poprzez kontakt asynchroniczny. Nagrywaj ekran za pomocą narzędzia takiego jak np. Loom, aby pokazać klientowi swoje postępy. Nagrania można następnie udostępnić na Google Drive. Dzięki temu wszystkie materiały są dostępne w jednym miejscu.
W tym czasie dobrze jest też zachęcić klienta do zebrania wszystkich swoich opinii i uwag w jednym komunikacie, zamiast przesyłania pojedynczych opinii na bieżąco, co może być mniej efektywne. Jeśli poprawki wykraczają poza zakres pierwotnego projektu, będzie konieczne negocjowanie z klientem szczegółów dotyczących dodatkowych opłat za takie rozszerzenie zakresu. Gdy projekt jest już w pełni dopracowany, a klient jest zadowolony ze wszystkich aspektów, możesz śmiało przejść do kolejnego etapu.
Krok 6 – Podsumowanie projektu.
W tym etapie możesz przekazywać klientowi wszystkie aktywa i pliki związane z projektem, a także umówić się na ostateczną rozmowę, aby przeanalizować przekazane materiały. Przygotuj Google Drive, gdzie załączysz wszystkie pliki, aktywa projektowe, dokumenty i wszystko inne, co jest niezbędne dla projektu. Dodatkowo, przygotuj również fakturę dla klienta, aby finalizować płatność końcową. Po zakończeniu projektu, dokonaj przeglądu całego procesu i upewnij się, że wszystko jest na swoim miejscu. W tej fazie, możesz również poprosić klienta o udzielenie referencji oraz zgody na opublikowanie ich na swojej stronie. Jeśli znajdziesz chwilę wolnego czasu, zachęcam Cię do aktualizacji swojej strony internetowej, dodając do niej portfolio oraz ewentualnie referencje od klientów. Jest to doskonały sposób na promocję Twojej pracy i budowanie zaufania u potencjalnych klientów.
Krok 7 – Sprawdź projekt pod kątem poprawek
Nigdy nie oddawaj projektu, jeśli nie jesteś pewien, że wszystko jest w porządku. W przeciwnym wypadku, klient może doszukać się błędów lub nieprawidłowości, co utrudni cały proces i zabierze wam obu więcej czasu.
Będąc dokładnym sprawisz, że klienci będą z Tobą chętniej współpracować, a Ty będziesz odczuwał z tego więcej satysfakcji. Sam zobaczysz, że bardzo polubisz freelancing i łatwiej Ci będzie motywować się do aplikowania na kolejne zgłoszenia.
Mam nadzieje, że powyższe kroki pomogą Ci w tym, aby realizować swoje zlecenia profesjonalnie i tak, abyś oszczędzał swój czas i mógł inwestować energię w innych przestrzeniach.
Gdy znajdziesz kolejne zlecenie, postaraj się wprowadzić w życie te 7 prostych kroków i spróbuj wypracować sobie podobny schemat pracy.
Dołącz również do Strefy Geekwork, wspomnianej na początku społeczności, w której znajdziesz niezbędną wiedzę i inspirację do osiągnięcia sukcesu. Nasze grupy dyskusyjne, webinaria i warsztaty zapewnią Ci narzędzia i strategie, które pomogą Ci rozwinąć swoje umiejętności i zdobyć nowe klientów.
Nie zwlekaj – dołącz już teraz i przekształć swoje marzenia w rzeczywistość tak, żebyś jak najszybciej mógł poczuć się swobodnie i na tyle bezpiecznie, by podjąć decyzję wspomnianą na początku tego artykułu – zrezygnowanie z etatu raz na zawsze!
One Response
Super artykuł.Dużo wartości dajesz 😉