PlayStation VR – premiera już 13 października 2016 roku. Moim zdaniem ten zestaw wywróci rynek do góry nogami! Dlaczego?
Na rynku istnieje już bardzo dużo różnych headsetów czyli okularów do korzystania z uroków wirtualnej rzeczywistości. Jedne są tańsze, drugie są droższe. Jedne są dedykowane do rozrywki, inne to po prostu ciekawe gadżety. Wirtualna rzeczywistość rozwija się bardzo intensywnie – pojawia się mnóstwo nowych technologii, pomysłów na jej wykorzystanie, zupełnie nowych możliwości! Moja specjalizacja to filmy 360. Stworzyłem kilka naprawdę fajnych filmów, a kilka kolejnych cały czas renderuje się w tle, kiedy piszę ten artykuł. Jeśli byłeś już na mojej stronie „firmowej” to być może miałeś możliwość przeczytać artykuł – Jak oglądać filmy 360?. W tym artykule starałem się przedstawić wady i zalety kilku różnych, aktualnie dostępnych okularów. W dużym skrócie póki co najważniejsi gracze to:
- Oculus RIFT
Ten pierwszy. Najważniejszy. To właśnie dzięki Oculusowi i słynnej kampanii na KickStarterze gdzie zebrali ponad 2 miliony dolarów oraz przez późniejszego przejęcie tej firmy przez Facebook’a zaczęło się całe zamieszanie wokół wirtualnej rzeczywistości. Przez wiele miesięcy dopracowywane, ciągle zmieniana data oficjalnej premier. Pojedyncze plotki w sieci, miesiące oczekiwań. W końcu jest! Od kwietnia tego roku konsumencka wersja gogli zaczęła pojawiać się w domach zamawiających. Niestety mają one pewną wadę – mimo wszystko są drogie i trudno dostępne w Polsce. Nie ma też jeszcze przygotowanej sieci dystrybucji – to produkt, który chociaż można już kupić to nadal niezbyt wielu osób niezwiązanych z branżą o nich słyszała. - HTC Vive
To póki co chyba największy konkurent Oculusa. Połączenie dwóch potężnych marek HTC oraz Steam’a daje im sporą przewagę. Uczą się na błędach poprzednika, udoskonalają technikę, między innymi mają już przygotowane i dedykowane kontrolery, umożliwiające poruszanie się w przestrzeni i wiele innych. Przede wszystkim mają genialnie przygotowaną sieć dystrybucji jeśli chodzi o gry i aplikacje. Ponoć same doznania wynikające z jakości całego ekosystemu są dużo większe. Mam ogromną nadzieję, że uda mi się kiedyś dostać na własność ten sprzęt i bardzo konkretnie go potestować. Póki co niestety pozostaje mi jedynie czytanie o nim on-line i kilkukrotne korzystanie na imprezach branżowych 🙂 - Google Cardboard i tym podobne
O Google Cardboard już kilka razy pisałem. To odpowiedź Google na modę. Skoro okulary poprzedników są drogie Google zrobi to…. za darmo. I tak powstała nowa dziedzina – mobileVR. Chodzi o to, że przecież każdy z nas ma w kieszeni naprawdę mocny mini-komputer, z dobrym procesorem, dużym ekranem. Google zapowiedziało, że w dalszym ciągu będzie mocno inwestować w VR w ramach programu DayDream (który wciąż jest owiany tajemnicą). Bardzo polecam takie okulary jako fajne i tanie rozpoczęcie swojej przygody z wirtualną rzeczywistością. Ceny zaczynają się już od… 20 zł! Sprawdź chociażby te modele:– Kartonowe MacLean – 20 zł
– Plastikowe VRBox – 109 zł
– Profesjonalne Samsung VR – 449 zł
PlayStation VR – cena i premiera
Ale całą branża wstrząśnie PlayStation VR. Wybrali idealny termin! 13 października 2016. Chociaż już teraz zapowiadają pewne problemy z dostępnością to jestem przekonany, że wielu rodziców da się namówić swoim dzieciom, aby pod choinkę dostały ten headset. Wg różnych zapowiedzi, Sony zamierza atakować bardzo agresywnie rynek wprowadzając na nawet aż 9 mln gogli do końca tego roku! Dla porównania, w przypadku Oculus Rifta i HTC Vive wielkość dostaw miałaby wynieść „zaledwie” 2,3 mln i 700 tys. sztuk. Okulary mają być sporo tańsze niż okulary konkurencji. Oculus to wydatek około 3000 zł, HTC około 2600 zł natomiast PlayStation VR ma kosztować „zaledwie” 1700 zł! Oczywiście nadal nie jest to mały wydatek. Ale możliwości jakie to stwarza…
W dodatku już dzisiaj można składać zamówienia! Takie sklepy jak MediaExpert już umożliwiają składanie zamówień! Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej wystarczy, że klikniesz grafikę, która znajduję poniżej:
Większość sklepów wymaga przedpłaty w wysokości 350 zł i pod koniec października otrzymasz już swoje okulary!
A jest się z czego cieszyć! Czytając różne opinie można dojść do jednego wniosku. PlayStation umie robić naprawdę dobry sprzęt! Pod każdym względem zbiera on pozytywne recenzje. Są wygodne, można z nich korzystać w okularach, oczy się nie męczą, użytkownicy nie skarżą się na mdłości (co często zdarzało się w pierwszych wersjach Oculusa ze względu na niską jakość obrazu i brak płynności). Sam design choć kontrowersyjny wydaje mi się, że również wygląda trochę lepiej niż u poprzedników.
Zalet jest dużo więcej. Jednym z kolejnych argumentów jest to, że zarówno HTC jak i Oculus potrzebują dosyć mocnego sprzętu, aby poprawnie działać. Zakup odpowiedniego komputera to naprawdę spory wydatek. W takim układzie cały zestaw od Sony po prostu wychodzi dużo taniej. Wystarczy PS4, aby odpalić wszystkie gry. A część akcesoriów, które będą przydatne – już konsolowcy w domu mają. No właśnie! Przede wszystkim PlayStation ma już całkowicie przygotowany system dystrybucji! Przecież prawie w każdym większym markecie ze sprzętem elektronicznym znajdziemy stanowiska Sony – różne pady, dodatki itp. Dzięki temu, przeciętny Kowalski po prostu będzie mógł w łatwy sposób takie okulary kupić.
Wartym wspomnienia jest też to, jak mocno Sony inwestuje w marketing – w mediach pojawia się coraz więcej wzmianek, różni influencerzy pokazują zdjęcia z testów i imprez. Widać, że bardzo zręcznie budują uczucie oczekiwania i napięcia. To będzie prawdziwy szał zakupy i rewolucja!
Filmy sferyczne nie są jeszcze jakoś bardzo popularne – mimo, że na YouTube, każdego dnia przybywa filmów, pojawia się sporo twórców to większość z nich tworzy po prostu nudne materiały. Widać brak pomysłu na wykorzystanie technologii – znaczna większość filmów sprawia wrażenie jakby twórcy powiedzieli mniej więcej „to ja to tutaj położę, może wystarczająco ciekawe będzie to, że można się rozglądać”. Niestety filmy 360 wymagają zmiany perspektywy. Sporo opowiadałem o tym w tym filmie:
Wyjątkiem jest Davin SuperTramp, który sporo eksperymentuje z tą technologią. Jego ostatni film na Facebooku nabił ponad 5,5 milion wyświetleń! Ale to wyjątkowa osoba – innych dobrych twórców niestety nie znam. Mam nadzieję, że sam kiedyś będę należał do tego grona 🙂 Widziałeś już mój film z Rodos? Jest już przetłumaczony na 6 języków! Ale razem z rozwojem rynku pojawi się ogromne zapotrzebowanie na dobre materiały. Chcę płynąć na tej fali 🙂
Ale konsole służą głównie do gier, prawda?
Gry na PlayStation VR
A tutaj jest na co czekać! Podczas konferencji Paris Games Show zapowiedziano i pokazano ponad… 50 różnych tytułów! To kolejny powód dla którego warto zainteresować się tym rozwiązaniem 🙂 Poniżej kilkanaście różnych ciekawych trailerów. Dla mnie bardzo ważny jest przekrój – od strzelanek, przez wyścigi, po gry logiczne. Niektóre robią ogromne wrażenie.
Atom Universe
Adrift
Allison Road
ARK: Survival Evolved
The Assembly
Battlezone
Crystal Rift
Danganrompa VR
Dead Secret
The Deep
Dreams
Driveclub
The Earthlight Project
EVE: Valkyrie
Fated
Futuridium EP Deluxe
Futuridium VR
Get Even
GNOG
Godling
Gran Turismo Sport
PS4 Morpheus
Na sam koniec trochę historii. Przez wiele miesięcy sporo osób w branży zastanawiało się czym jest tajemniczy „Project Morpheus”. To właśnie początkowo pod tą nazwą były znane google PlayStation. W między czasie zmieniła się specyfikacja, poprawiono sporo rzeczy i dopiero na samym finiszu zmieniono nazwę na tą ostateczną PlayStation VR. Moim zdaniem bardzo słusznie, bo to łatwiejsze do zapamiętania i bardziej kojarzące się z marką. Morpheus miał mieć premierę jeszcze w 2015 roku ale podobnie jak wszystkie inne marki zaliczał kolejne poślizgi.
Finalnie jednak podczas targów E3 oraz wspomnianej już konferencji Paris Games Show potwierdzono ostateczny termin premier.
Apple i wirtualna rzeczywistość
Przy okazji poruszę też bardzo ciekawy temat Apple i VR.
Póki co firma Tima Cooka nie podała żadnych oficjalnych informacji na temat inwestowania w tą technologię. Czy prześpią tą rewolucję tak jak Nokia wejście smartphone’ów? Czy to początek końca Apple? Trudno jednoznacznie stwierdzić. Bardziej skłaniałbym się do teorii, że nagle wyskoczą z jakimś bardzo dobrym, kilkukrotnie droższym sprzętem i oznajmią, że to oni odkryli wirtualną rzeczywistość. Taki wniosek wynika z różnych ciekawych zakupów giganta – niedawno kupili firmę Flyby Media, która współpracowała z Googlem podczas prac nad Project Tango. (Rozwiązanie, które miało pozwalać rozpoznawać otoczenie, przestrzeń i wymiary przestrzeń wokół gracza).
Po drodze zatrudnili też Douga Bowmana, profesora informatyki specjalizującego się w badaniach nad wirtualną rzeczywistością. A niedawno amerykański urząd patentowy oficjalnie opublikował 41 nowych patentów firmy Apple. Ich koncept jest ciekawy chociaż nie jakoś wyjątkowo odkrywczy. Google Apple są bardzo podobne do tych od Samsunga, choć mają bardziej wykorzystywać kamerę w iPhonie. Innymi słowy być może Gigant z Cupertino bardziej kombinuje nad AR czyli poszerzoną rzeczywistością. Jak będzie w praktyce? Tego zapewne dowiemy się w przyszłości 🙂
PlayStation VR – wymagania
Poniższa tabela to trochę danych technicznych. Do grani potrzebujesz gogle VR, konsoli przydatne będą też kontrolery Movie.
Wymiary zewnętrzne: | gogle VR: ok. 187 × 185 × 277 mm (szerokość × wysokość × długość, nie uwzględnia maksymalnego wydłużenia, opaska maksymalnie skrócona) jednostka obliczeniowa: ok. 143 × 36 × 143 mm (szerokość × wysokość × długość, nie uwzględnia maksymalnego wydłużenia) |
Waga: | gogle VR: ok. 610 g (bez przewodu) jednostka obliczeniowa: ok. 365 g |
Technologia wyświetlacza: | OLED |
Rozmiar ekranu: | 5,7 cala |
Rozdzielczość ekranu: | 1920 × RGB × 1080 (960 × RGB × 1080 na każde oko) |
Częstotliwość odświeżania: | 120 Hz, 90 Hz |
Pole widzenia: | ok. 100 stopni |
Czujniki: | 6-osiowy system wykrywania ruchu (trzyosiowy żyroskop, 3-osiowy przyspieszeniomierz) |
Złącza: | gogle VR: HDMI, AUX, jack 3,5 mm jednostka obliczeniowa: HDMI TV, HDMI PS4, USB, HDMI, AUX |
Funkcja jednostki obliczeniowej: | przetwarzanie dźwięku 3D, ekran społecznościowy (tryb lustrzany, tryb osobny), tryb kinowy |
PS
Wszystkie linki użyte w tym artykule to linki afiliacyjne. Innymi słowy jeśli po kliknięciu dokonasz zakupów, otrzymam niewielkie wynagrodzenie. Więcej o afiliacji możesz dowiedzieć się z tego artykułu.