ToastMasters to organizacja non profit, której celem jest wzajemna nauka wystąpień publicznych oraz szeroko pojętego liderstwa. Spotkania odbywają się w grupach między 20, a 30 osób, zazwyczaj raz w tygodniu i trwają około półtora godziny. Formuła spotkania przewiduje czas na wprowadzenie nowych osób, kilka różnych wystąpień, ich ocenę zgodnie z podręcznikiem. Znajdzie się też trochę czasu na networking i podsumowanie. Jeśli więc masz chęć nauczyć się przemawiać publicznie, nauczyć sprzedawać, albo po prostu przekroczyć granice swojej strefy komfortu to miejsce jest dla Ciebie.
ToastMasters – historia
Historia klubu ma już prawie 90 lat! Od czasu pierwszego oficjalnego zgłoszenia grupy w grudniu 1932 roku, szkoliło się tam ponad cztery miliony osób! Dziś organizacja non-profit „Toastmasters International” zrzesza ponad 280 000 członków w 13 500 klubach, rozlokowanych w 116 państwach. Również w Polsce działa kilka aktywnych grup w takich miastach jak Bydgoszcz, Poznań, Warszawa czy Kraków. Co ciekawe wiele legend sprzedaży poleca swoją przygodę z handlem zacząć właśnie od współpracy z Klubem. Brian Tracy, Napoleon Hill, James Brady, Dale Carnegi, można by wymieniać bez końca.
Toastmasters – jak przygotować się na pierwsze spotkanie?
Nie przygotowuj się – po prostu tam pójdź. Nie zdziw się jednak – atmosfera bywa często mocno amerykańska. Nie zrozum mnie źle – to ta pozytywna cecha amerykanów – ich ciekawość świata, łatwość w nawiązywaniu kontaktów, i szeroko rozumiany optymizm. Podczas szkoleń nauczysz się zarówno mowy ciała, stosowania odpowiednich pauz, płynności czy przygotowywania dobrych prezentacji. Przydaje się to na wielu frontach – zarówno jeśli szukasz pracy, albo musisz występować publicznie np. w pracy lub na konferencji. Członkowie grupy poprowadzą Cię za rączkę przez ten trudny dla wielu osób etap w życiu 🙂
Z drugiej strony dla przeciętnego Polaka może to być drobny szok i automatycznie może włączyć się sygnał ostrzegawczy, że coś jest nie tak. A z jeszcze innej strony – kojarzysz osoby, które zajmują się MLM? Avon? FM group? Inne produkty sprzedawane w marketingu sieciowym? Ludzie Ci mają pewien specyficzny sposób bycia – tendencję do bardzo optymistycznego podejścia do swoich produktów, czy oferowanych usług, i za każdym razem mówią o swoich produktach i usługach z pewną tajemniczością w głosie. Podczas spotkań ToastMasters atmosfera jest trochę podobna – pełna pozytywnej energii, lekkiej ekscytacji. Tyle że… nikt nikomu niczego nie sprzedaje. 🙂
Osobiście najbardziej spodobało mi się to, że każdy jest oceniany przez każdego. Osoba, która udziela rad prelegentowi, sama jest oceniana przez kolejnego członka klubu czy dobrze udzieliła rady. Ważnym aspektem jest też czas – zarówno samych wystąpień jak i całego wydarzenia – wyjątkowo skrupulatnie przestrzegany.
A na koniec rada – nie bój się „Gorących pytań” (jak przyjdziesz dowiesz się co to takiego 🙂
A Ty? Masz jakieś doświadczenie z ToastMasters? Zostaw informacje w komentarzu!
3 Responses
Nie znam lepszego miejsca do rozwoju kompetencji miękkich.
To prawda, ToastMasters to pod tym względem wyjątkowe miejsce. Chociaż jeszcze lepsze chyba to… praktyka – na „prawdziwej” scenie, z prawdziwym klientem.