Ogólne Praca

Jak napisać dobre CV?

jak napisac dobre cv, czym jest dobre cv, dobre cv

Jak napisać dobre CV? Nie każdy musi być przedsiębiorcą. Dla wielu praca na etacie jest idealnym rozwiązaniem – gwarancja wpływów, pozorne bezpieczeństwo, ubezpieczenie. Z drugiej strony w naszych czasach ludzie chętnie zmieniają pracę. I wtedy stajemy przed dylematem – jak napisać CV? Jak sprawić, aby było dobre? Jak się wyróżnić? Jakich błędów unikać? W środku kilka darmowych szablonów 🙂

Czy wiesz, że na 50 wysłanych CV kandydat otrzymuje średnio ok. 3 zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne? Idąc tym tropem zakładając nawet bardzo wysoką skuteczność, aby dostać nową pracę musisz wysłać nawet kilkaset CV!

Z drugiej strony dobrze przygotowane CV może być znacznie skuteczniejsze i w efekcie otrzymasz znacznie więcej zaproszeń.

Jak napisać dobre CV?

Każdy, kto kiedykolwiek intensywnie szukał pracy, mógł spotkać się z sytuacją, gdy w komórce wyświetla się nieznany numer, i po odebraniu słychać przyjazny głosik sekretarki: „Witam, dzwonię, by zaprosić pana na rozmowę rekrutacyjną”. Okej. Pozorny sukces. Jednak prawdziwy problem zaczyna się wtedy, gdy nie masz za grosz pojęcia, z której to firmy dzwonią! Wiesz dobrze, że aplikowałeś CV po prostu wszędzie, a czasem nawet przez przypadek. Co to znaczy? Że obrana przez Ciebie strategia szukania pracy przynosi efekt dokładnie odwrotny do zamierzonego.

Długie poszukiwanie wymarzonej posady sprawia, że absolwent studiów humanistycznych w ramach hurtowej wysyłki życiorysów aplikuje na posadę w call center, w reklamie, jako ekspedient w sklepie, jako opiekunka do dzieci czy recepcjonista. Jednak jak to często w życiu bywa – nie ilość, a jakość!

Dobre CV to takie, które jest dedykowane – przygotowane z myślą o konkretnej posadzie i konkretnym pracodawcy.

Jakie są najważniejsze kroku by uzyskać posadę swoich marzeń?

Napisz dobre CV czyli napisze je starannie.

Pamiętaj, że to Twoja wizytówka. Pokaż pracodawcy że to właśnie konkretnie u niego chcesz pracować. Podobnie pisanie listu motywacyjnego metodą kopiuj/wklej, byleby trafić do jak największej ilości firm spowoduje jedynie, że pracodawcy zobaczą znane im już schematy czy uniwersale hasła, które z pewnością nie zachęcą ich do wybrania właśnie Ciebie. Pokaż, że ten pracodawca jest Twoim jedynym, i Ty jesteś jedynym najlepszym pracownikiem. Po prostu poświęć na to trochę więcej czasu, a zwiększysz swoją skuteczność.

Podstawowe elementy i struktura Curriculum vitae:

1) Dane osobowe. W każdym CV muszą znaleźć się poniższe dane:

– imię i nazwisko

– data urodzenia

– adres zamieszkania

– numer telefonu

– adres e-mail

To wydaje się oczywiste, ale zaskakujące jest to, że część osób o tym zapomina. Znam kilka przykładów osób, które wysyłały CV z nieaktualnym numerem telefonu! To czasami najważniejszy element Twojego CV.

dobre cv

2) Zdjęcie w dobrym CV.

To nie musi być zdjęcie z Twojej legitymacji lub dowodu osobistego. A nawet więcej – to nie powinno być to samo zdjęcie! Jeśli zrobiłbyś mapę cieplną Twojego CV, prawdopodobnie byłoby to pierwsze miejsce, na które spojrzysz. Cała reszta cieszy – ale to właśnie zdjęcie określa pierwsze odczucia do Twojej osoby. Zdjęcia z wakacji, w ciemnych okularach albo zdjęcie na którym są inne osoby – to bardzo zły pomysł. Automatycznie wpadniesz do worka „amator”. Dotyczy to również samej jakości fotografii. Rozpikselowane zdjęcie, niewyraźne lub w ruchu – również odpada.

Dobre zdjęcie nie musi być problemem. Wystarczy jasna ściana, korzystny profil. Jeszcze lepiej zrobisz, znajdując znajomego, który za dobrą kawę zrobi Ci kilka profesjonalnych zdjęć.  Najlepsze CV musi mieć najlepsze zdjęcie.

3) Umiejętności i zdolności.

W tym miejscu wpisz wyłącznie ważne certyfikaty lub konkretne umiejętności, które posiadasz. Jeśli znasz obcy język – najlepiej określić go w międzynarodowej skali (więcej przeczytasz w Wikipedii). Nie wypisuj wszystkich rzeczy, które potrafisz. W moim przypadku np. moja lista była by absurdalnie długa i bez sensu – potrafię robić strony internetowe, znam się na SEO, ale hodowałem też mrówki, pracowałem jako fotograf, znam podstawy programowania, zajmowałem się sprzedażą, mam kilka certyfikatów dot. marketingu, ale po drodze pracowałem też w wulkanizacji i potrafię wymienić opony, a na początku swojej kariery zawodowej pracowałem na maszynach w fabryce mebli medycznych! Jestem wstanie się założyć, że Ty też potrafisz wiele różnych rzeczy. Nie wypisuj ich wszystkich. Skup się na tych umiejętnościach, które konkretnie pomogą Ci na tym konkretnym stanowisku.

4) Wykształcenie.

  • studia podyplomowe,
  • studia magisterskie/licencjackie,
  • liceum.

Nikogo nie interesuje Twoje gimnazjum. Raczej żaden pracodawca nie będzie potrzebował takiej informacji. Twoje wykształcenie powinieneś napisać w kolejności chronologicznej, czyli najpierw tą, do której obecnie uczęszczasz, a następnie te już skończone. Ważne mogą też być odpowiednie daty ramowe oraz nazwy uczelni w szczególności w zakresie kierunku, wydziału ew. trybu nauki. Możesz też w tym miejscu napisać swoje specjalizacje lub tytuły prac licencjackich czy magisterskich pod warunkiem, że są związane ze stanowiskiem na które aplikujesz.

5) Doświadczenie zawodowe.

To miejsce, w którym często mocno płyniemy. Tutaj potrzebne są konkrety:

  • obecne miejsce pracy,
  • wcześniejsze miejsca pracy,
  • możesz również wypisać odbyte praktyki i staże.

Przy historii zatrudnienia wypisz dokładne daty rozpoczęcia i zakończenia pracy, nazwę firmy z adresem; zajmowane stanowisko; zakres obowiązków. Możesz wpisać też formę zatrudnienia (umowa o pracę, umowa zlecenie), choć zazwyczaj nie jest to istotny szczegół. Nie ma też potrzeby wypisywania wszystkich miejsc pracy – w szczególności, jeśli pracowałeś w danym miejscu tylko przez kilka tygodni/miesięcy. Uważaj też na dziury w CV – jeśli „wytniesz” jakieś miejsce pracy, następny pracodawca może Cię spytać co robiłeś w tym czasie (choć to niekoniecznie w pełni legalne…)

6). Twoja działalność (organizacje, stowarzyszenia) i nagrody
Taką rubrykę stwórz, jeśli udzielasz się lub udzielałeś w organizacjach studenckich lub pozarządowych, jesteś lub byłeś wolontariuszem. W tym miejscu również zachowaj rozsądek. Startując na stanowisko menadżerskie, może nie ma sensu informować, że należysz do kółka gospodyń domowych i dostałeś 10 lat temu nagrodę za najszybszy zjazd narciarski… 🙂

7) Przebyte szkolenia
Wypisz je tylko jeśli dadzą Ci przewagę rynkową nad konkurencją. Możesz też wypisać podstawowe informacje czyli np. długość tego szkolenia, sam temat oraz organizatora. To dobre miejsce na certyfikaty językowe.

8) Zainteresowania

Dobrze napisane CV to również miejsce na Twoje zainteresowania. Jeśli nie masz konkretnych zainteresowań lub jeśli tylko lubisz czytać „ciekawe książki” i „słuchać muzyki”, oraz a Twoim głównym zainteresowaniem jest „sport” to lepiej nic nie pisz. Jeśli natomiast masz nietypowe hobby, oryginalne zainteresowania lub uprawiasz jakiś konkretny sport to warto tym się pochwalić. To miejsce w Twoim CV gdzie możesz na zabłysnąć i pokazać się od tej „ludzkiej strony”. Przede wszystkim nie wymyślaj dziwnych zainteresowań – możesz trafić na osobę, która faktycznie zna się na tym temacie i  narazisz się na kompromitację.

9) Referencje

Jeśli Twój poprzedni pracodawca chętnie udzieli Ci referencji ustnych (ustal to wcześniej) możesz podać imię i nazwisko oraz numer telefonu do konkretnej osoby.

Jeśli dysponujesz referencjami pisemnymi możesz je po prostu dołączyć lub zastosować dopisem, że udostępnisz je na życzenie nowego pracodawcy (co by nie spamować sektami dodatkowych plików).

10) Treść klauzuli o ochronie danych osobowych w CV – aktualna 2017.

Dokładnie taka treść powinna znajdować się w stopce Twojego CV:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; tekst jednolity: Dz. U. 2016 r. poz. 922).W

11) Długość dobrego CV

Przyjęło się uważać, że CV powinno zajmować mniej więcej jedną stronę A4. Z drugiej strony lepiej zawrzeć istotne informacje i zająć dwie strony, niż na siłę poszerzać marginesy i zmniejszać czcionkę, aby wcisnąć wszystkie treści na jedną stronę. Z drugiej strony – szanujmy drzewa. Nie wycinajmy lasów na niepotrzebne dokumenty 🙂 Zbyt długi CV może być potraktowane jako rozwlekłe i nieciekawe.

Jak powinno wyglądać dobre CV?

Estetyka jest niesamowicie ważna. Oczywiście, możesz zrobić CV po prostu w wordzie. I Twoje CV będzie podobne do setek innych! Zadbaj o odpowiedni wygląd, ale nie przesadzaj z kolorami (czarne tło i białe litery, mogą wyglądać super ale w praktyce „zajdziesz” drukarki w biurach 🙂 Upewnij się, że nie nie ma w nim żadnych literówek, ani błędów ortograficznych. Postaraj się, aby dokument miał ładną i przejrzystą strukturę. Jeżeli nie posiadasz wystarczających umiejętności, możesz skorzystać z wielu szablonów dostępnych w Internecie wzorów. Po wpisaniu do Google frazy „generator CV” znajdziesz darmowe i płatne narzędzia, która ułatwią stworzenie CV marzeń 🙂

Możesz też skorzystać z mojego pomysłu – kup szablon na themeforest! Kliknij, aby zobaczyć kilka propozycji. Taki przeciętny szablon kosztuje 2$ do 10$.

Szablon CV pobrany z tej strony.

Większość takich szablonów ma kilka wersji – np. pod photoshopa ale też pod worda itd. W ten sposób oszczędzasz bardzo dużo czasu 🙂 Takie podejście systemowe wygeneruje Ci dużo oszczędności, zminimalizuje poczucie frustracji a przy okazji umożliwi prawdziwe wyróżnienie się wśród innych osób!

 

Jaki format dobrego CV?

Jak już napiszesz CV, to wysyłaj je przez email stosuj rozszerzenie .pdf. Żadnych innych. Rozszerzenia typu .doc czy docx jest po prostu nie profesjonalne i bardzo źle wygląda. Nie wiesz na jakim komputerze, będzie otwierane Twoje CV. Wyobraź sobie, że ktoś otwiera Twoje CV i wygląda ono całkowicie inaczej niż to zaplanowałeś – jest po prostu brzydkie! PDF jest najbezpieczniejszym formatem do CV i najlepszym do wydrukowani.

Pamiętaj o odpowiednim nazwaniu pliku z CV swoim imieniem i nazwiskiem. Im prościej tym lepiej. „moje cv.pdf”. To nie jest dobry pomysł 🙂 Najlepiej przyjąć szablon imie_nazwisko.pdf lub po prostu nazwisko_cv.pdf. Będzie je łatwiej odnaleźć.

Wydrukuj! Jeśli już chcesz wydrukować swoje CV, zrób to dobrze. Zadbaj o dobrą jakość – może to być papier kredowy, który jest lekko grubszy i przyjemniejszy w dotyku. Sprawdź też kolorystykę – czy Twoja cera wygląda na zdjęciu? Czy wszystkie jest czytelne?

Wyślij! Oczywiście w naszych czasach zazwyczaj wysyłamy e-mailem lub poprzez formularz. Zadbaj o odpowiednią treść również i w tym miejscu. Może spróbuj delikatnie zagadać? Nie rozpisuj się w mailu – ale może warto napisać kilka zdań, dlaczego zależy Ci na tej pracy? 🙂 Może w Twoim przypadku bardzo ciekawe będzie wysłanie CV tradycyjną pocztą. W ten sposób możesz się wyróżnić oraz zadbać o… experience. Czyli odczucia – może warto przygotować „paczkę z Twoim CV? Ładna koperta, dobra jakość wydruku itd. może okazać się świetnym wyróżnikiem 🙂

Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, jak zrobić dobre CV lub chciałbyś dowiedzieć się więcej o tym jak skutecznie dostać pracę – napisz w komentarzu, postaram się rozwinąć ten temat na moim blogu 🙂 

Niewykluczone też, że myślisz bardziej o rozwoju w kierunku własnego biznesu – jeśli tak zobacz kilka propozycji na własny biznes  🙂

 

 

Sądzę, że może Ci się też spodobać: