Poznaj zdalne zawody przyszłości!
Dni
Godziny
Minuty
Sekundy
logo.webp
Tworzenie filmów 360

Jak przygotować się do tworzenia filmów 360?

Dzisiaj o tym, jak przygotować się do tworzenia filmów 360. O czym pamiętać? Jak ustawić kamery? Jak je synchronizować? Jak montować filmy sferyczne?

Pamiętaj! W przypadku tworzenia filmów 360 wszystkie detale mają znaczenie. Jest ich znaczniej więcej, niż w przypadku kręcenia tradycyjnych filmów. Nie musisz przejmować się tylko jedną kamerą. Zazwyczaj jest ich 6 lub więcej! Przede wszystkim najlepiej zadbać o to, aby zastosować dokładnie te same kamery z takimi samymi obiektywami i ustawieniami. Warto wyrobić sobie zwyczaj weryfikacji ustawień przed każdym nagraniem. Dzięki temu unikniesz później problemów podczas łącznia (czyli stichingu). Jest to niezwykle istotne ponieważ nawet niewielkie różnice mogą spowodować później brak możliwości połączenia obrazu!

Poniżej lista kilku pytań, które być może zadajesz sobie przed rozpoczęciem pracy.

Jaki rig wybrać do nagrywania filmów 360?

Istnieje na rynki kilka popularnych rozwiązań. Najpowszechniejszym rozwiązaniem jest Freedom360 oraz Hero360. Wyglądają np. tak:

rig 360 uchwyt 360

uchwyt do 360

Każdy z nich służy trochę do czego innego. Jedne lepiej sprawdzają się przy nagrywaniu na zewnątrz, inne są bardziej praktyczne podczas nagrywania wewnątrz budynków. Niektóre nagrywają pełną sferę, inne mogą posiadać niewielki fragment, który nie będzie widoczny na finalnym materiale. Kolejną istotną kwestią jest dostępność samych kamer. Aby je wyciągnąć z uchwytów, w niektórych rozwiązaniach trzeba wykręcić kilka śrubek, w innych wystarczy przesunąć gumowy uchwyt. Jak wybrać odpowiedni rig dla siebie? Większość firm chętnie Ci podpowie – w większości sklepów internetowych masz dokładny opis, do jakich rozwiązań mogą służyć oraz czy nagrywają pełną sferę itd. Możesz też wysłać maila z zapytaniem. W praktyce, z czasem, będziesz musiał zakupić kilka różnych uchwytów.

Czasem warto rozważyć zlecenie wydruku na drukarce 3d. Takie rozwiązanie ma kilka plusów – jest tańsze, dostępne „na miejscu” (darmowe projekty znajdziesz np. na stronie http://www.thingiverse.com/thing:1017856) ponieważ dowolna firma wydrukuje Ci taki rig za ok 200-550 zł netto. Niestety są one minimalnie mniej trwałe i zawsze istnieje ryzyko, że ktoś źle zaprojektował taki uchwyt, przez co nie nagrasz dobrze materiału. Zawsze wcześniej zapoznaj się ze specyfikacją. Możesz też śmiało do mnie napisać. O ile to możliwe, postaram się pomóc.

 

Czy warto kupić inne kamery niż GoPro?

To prawda, że na ten moment na rynku dostaniesz różne kamery (np. SJCAM SJ5000+), które są kilkukrotnie tańsze, a w teorii parametry mają stosunkowo podobne. Ze swojej strony jednak odradzam zakup tego typu wynalazków. To bardzo fajne zabawki, jeśli planujesz pojedyncze nagrania na wakacjach, albo chcesz kupić sprzęt, którego nie będzie Ci szkoda i jak się rozwali… to już trudno.

Niestety część z tych kamer nie ma trybu manualnego – przez co przy stitchingu może pojawić się dużo różnych problemów. Poza tym choć kamery te są podobne do GoPro pod względem wyglądu, niekoniecznie mają identyczne rozmiary – może się zdarzyć, że zakupiony przez Ciebie rig nie współpracuje z daną kamerą.

Ostatnia kwestia to jakość! Niestety mimo wszystko jakość jest dużo słabsza. Pojedyncze bad-pixele, problemy z kolorami, problemy w ciemniejszych pomieszczeniach to standard w tańszych zamiennikach. Co by nie mówić – GoPro robi dobrą robotę. Potraktuj to jako inwestycję. W porównaniu do profesjonalnego sprzętu fotograficznego to nadal nie są jakieś wielkie kwoty (przy aktualnych cenach zestaw 6 kamer + rig można kupić za ok. 11 000 zł)

 

Jak skonfigurować kamery podczas kręcenia filmów 360?

Są dwie szkoły kręcenia materiałów. Jedna z nich mówi, aby nagrywać w możliwe jak najwyższej jakości, druga natomiast sugeruje próbę osiągnięcia możliwie jak najbardziej naturalnych efektów podczas odtwarzania (np. w okularach Google Cardboard czy innych). Niestety ciężko połączyć te szkoły w jednym. W praktyce powinieneś kręcić w możliwe jak najwyższej jakości przy jak największej ilości klatek na sekundę. W sieci można znaleźć piękne rigi do kamer RED. Niestety taki zestaw kosztuje… więcej niż jesteśmy sobie w stanie wyobrazić (szacunkowa kwota kamer na poniższym zdjęciu to 510 000 dolarów…). Wtedy możesz sobie pozwolić na kręcenie w 6k i 100 FPS.

nextvr-epic-red-dragon-camera-rig

 

Jeśli więc postanowiłeś korzystać z kamer GoPro powinieneś ustawić kamery w następujący sposób:

Dla najwyższej możliwej jakości:

Rozdzielczość: 2,7k

Ratio obrazu: koniecznie 4:3

Ilość klatek (FPS): 30

FOV: W

ProTune: ON

Color: Flat

ISO: Ustawiamy manualnie w zależności od sceny w której nagrywamy materiał

 

Dla możliwie najbardziej naturalnego obrazu:

Rozdzielczość: 1440

Ratio obrazu: 4:3 (taka rozdzielczość domyślnie ma takie ratio)

Ilość klatek (FPS): Najlepiej największa możliwa – min. 30 klatek

FOV: W

ProTune: ON

Color: Flat

ISO: Ustawiamy manualnie w zależności od sceny w której nagrywamy materiał

Powyższe ustawienia zakładają, że korzystasz ze standardowego riga oraz posiadasz kamery GoPro Hero 4 Black. W przypadku GoPro Hero 3 – ustawienia są bardzo podobne.

 

Jak uruchamiać i synchronizować kamery podczas nagrywania 360?

Masz dwie drogi do wyboru. Możesz skorzystać z pilota do uruchomienia kamer równocześnie. To bardzo dobry pomysł, który później trochę ułatwia montaż.

pol_pl_PILOT-WI-FI-GOPRO-2338_1

To rozwiązanie ma jednak dwie wady. Po pierwsze sam pilot nie należy do tanich (ponad 400 zł), po drugie moduł Wi-Fi bardzo mocno drenuje baterie. Przy dłuższych nagraniach zaplanuj wymianę baterii, co nie koniecznie jest dobrym pomysłem na planie zdjęciowym.

Kamery synchronizuje się na dwa sposoby.

  1. Poprzez ruch – wystarczy, że okręcisz kamery wokół własnej osi. Dla pewności możesz to zrobić dwa lub trzy razy.
  2. Poprzez dźwięk – wystarczy, że wyraźnie klaśniesz blisko każdej z kamer. Możesz też skorzystać z gwizdka lub innego urządzenia wydającego wyraźny głośny dźwięk.

Jak oznaczyć kamery podczas kręcenia filmów sferycznych?

To bardzo ważny krok! Pamiętaj, aby każdą kamerę, każdą kartę pamięci, oraz każdy slot w rigu dokładnie opisać. To bardzo ważne zarówno podczas zrzucania materiału na komputer oraz później przy obróbce. Będzie to też niezwykle przydatne, jeśli okaże się, że któraś z kamer miała nieprawidłowe ustawienia lub po prostu szwankuje.

Jak nagrywać dźwięk?

Nagrywanie dźwięku w przypadku filmów sferycznych stanowi nie lada wyzwanie. Pamiętaj, że akcja dzieje się wszędzie i bardzo trudno ukryć oświetlenie czy właśnie rejestratory dźwięku. Na ten moment najczęściej polecanym rozwiązaniem jest nagrywanie każdego aktora z osobna, np. za pomocą bezprzewodowych rejestratorów takich jak Sennheiser. Alternatywnie możesz później synchronizować obraz i dźwięk w post-produkcji.

Możesz też skorzystać z takich rozwiązań jak to pokazane na ilustracji poniżej:

nagrywanie dzwieku w filmach 360

Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie, jeśli w otoczeniu może pojawić się sporo nieprzewidzianych dźwięków. Pojawia się też trudność, jeśli pomiędzy aktorem a kamerą znajduje się dowolna przeszkoda – drzwi, szafka, inny aktor itd.

 

Jak radzić sobie zniekształceniami obrazu (aberracjami)?

To kolejne wyzwanie. Na łączeniu kamer zawsze pojawią się większe czy mniejsze aberracje. Najważniejsze na tym etapie jest rozsądne planowanie – innymi słowy musisz przygotować aktorów na to, że nie mogą w niektórych miejscach się zatrzymywać. Jeśli nagrywasz sam możesz po prostu odejść kilka kroków od kamery co da Ci szerszy kąt widzenia kamery, a dzięki temu brak zniekształceń na sylwetce. Czasem niestety może okazać się konieczność zastosowania innego uchwytu do kamery.

 

Chciałbym Cię bardzo serdecznie zaprosić do zapoznania się z filmem, który zbiera i poszerza powyższy materiał.

 

 

2 Responses

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Więcej na blogu:

Zaloguj się do platfromy edukacyjnej :)

PODAJ IMIĘ I ADRES E-MAIL, ABY PRZEJŚĆ DALEJ

PODAJ IMIĘ I ADRES E-MAIL, ABY PRZEJŚĆ DALEJ